Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTjong i framväxeln
You need to log in to create posts and topics.

Daniel skrev:
"Shimanos växelreglage ska inte vara demonterbara..."

Jodå, demonterbara är de, men hart när omöjliga att få ihop igen 😉
Jag fick chansen att plocka isär ett trasigt 105-reglage (vänster) på en SCF-mekkurs för drygt ett år sedan och lyckad

Räkna med nytt handtag.

Är Campas och SRAMs handtag lika "omöjliga" att laga så att man åker på att köpa nytt om något går sönder ?

Inte Campas iallafall. Det viktigaste är förstås att de håller bättre.

Jag har dissekerat Campas och sedan monterat ihop dom så de fungerar.
De fungerade innan också men det fanns en bra Youtubefilm som instruktion.

> För det klickar nämnligen inte till när jag drar i växelreglaget för framväxeln, trots att växelföraren rör sig tillräckligt för att kedjan ska hoppa upp på stora klingan fram ...

Om man bortser från hur mycket växelföraren rör sig och istället tittar

Hmmm, jag var där och fingrade lite nu, nu växlade den faktiskt upp, men det känndes inte eller lät likadant som det brukar. Nu går det däremot inte att växla ner istället... Jag tror att jag måste byta reglage i vilket fall som det verkar, verkar ju inte

>Åberg
RX-100 var aktuella nån gång i mitten av 90-talet.

>Henrik
Jag kan gissa att det är motsvarande medbringare som är trasig i ditt reglage som i den som jag plockade isär.
På den kunde ibland växeln hoppa i om man lirkade lite försiktigt.

Du kan ju öppna upp den främre kåpan och sedan prova att spraya in generöst med CRC BRÄKLEEN som gör rent och lossar beläggningar (egentligen avsett för rengöring av bromsar), sedan spraya på någon tunn olja och växla fram och tillbaka några gånger.

Kan

Är Sora steget under Tiagra? Hittade ett par Sora i England som inte var speciellt dyra, håller på och finkammar ebay 😉