Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTorr inomhusluft
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag läste en diskussion i ett annat forum om vägdamm och om det är farligt eller inte ofarligt vid löpning.

Jag har funderat på en annan sak, nämligen torr inomhusluft. För några veckor sedan sprang jag ett lopp inomhus i en idrottshall. Direkt efter lop

Framför allt drar det mycket vätska att springa inomhus på vintern. Under Espoo 24-timmars nu i februari drack jag nog 10-12 liter under tävlingen.

Du blir mer mottaglig för sjukdomsvirus, eftersom luftrörssystemets slemhinnor blir torra.
Jag kan reagera liknande när jag springer på löpband i AC-miljö på gym. Jag har astma och skäms inte för att använda Lungplus ( http://www.lungplus.se/ ) vilket gör

I mina yngre tävlingsdagar sprang jag ett och annat 800-meterslopp, både inne och ute (med mediokra resultat). Den distansen bränner i luftvägarna oavsett luftkvalitet. Men när du säger det så undrar jag om det inte var värre på inomhusloppen.

Vad sprang

Hm... nä, på löptävlingar inomhus, vilket jag inte har erfarenhet av, är väl inte Lungplus lämpligt...

Jag sprang 3000 meter och jag var väldigt, väldigt, väldigt trött. Jag springer iofs intervaller där en gång i veckan så jag tar ju ut mig rätt bra, men nog inte som på det där loppet.

Okej, så mer mottaglig för virus men ingenting annat?

Anders, om du svarade på mitt inlägg: Mina frågor var riktade till trådstartaren. 🙂

Min känsla har varit att det river i halsen. Är slemhinnorna torra så känns det som en förklaring. (EDIT: Varje andetag känns som ett riv, så det förklaras ju inte av virus)

Det går över. Jag såg det som en del av tävlingsobehaget, som att man var spyfär

Ja, river i halsen var ordet. När jag reggade loppet här på funbeat beskrev jag det som en blandning av saltsyra och taggtråd. Jag låg i säkert fem minuter vid sidan av banan och tänkte "Ska jag kräkas? Ska jag dö? Lider jag av blödande luftstrupe?" bland

Göran, jag förstod vem du svarade men du gjorde mig uppmärksam på lopp.

För övrigt, jag har en del erfarenhet av att cykla i Velodrom här i Falun, dvs. inomhus. Lokalen är stor och inomhusluften behandlas på ett sätt som torde likna idrottshallen som Ing

12