Quote from Guest on 6 May 2014, 16:52Har börjat att trän lite med klubb och har en fundering kring intervaller. Alltid som vi springer intervaller Pyramider, 1km eller 400hundringar landdar den totala sträckan med med aktivt arbete på mellan 6-7 Km (Ej Backintervaller). Har även läst vissa t
Har börjat att trän lite med klubb och har en fundering kring intervaller. Alltid som vi springer intervaller Pyramider, 1km eller 400hundringar landdar den totala sträckan med med aktivt arbete på mellan 6-7 Km (Ej Backintervaller). Har även läst vissa t
Quote from Funbeat user on 6 May 2014, 17:02T.ex. 15*400 (6 km) låter lite väl mycket i mitt tycke.
Jag springer vanligen kortare än 6-7km när jag kör intevaller (om vi bortser från när jag springer 6*20 min/3 då, vilket vi ju skulle göra).
Mitt intryck är däremot att väldigt många faktiskt sprin
T.ex. 15*400 (6 km) låter lite väl mycket i mitt tycke.
Jag springer vanligen kortare än 6-7km när jag kör intevaller (om vi bortser från när jag springer 6*20 min/3 då, vilket vi ju skulle göra).
Mitt intryck är däremot att väldigt många faktiskt sprin
Quote from Funbeat user on 6 May 2014, 17:51+1 på den, Olle "Juantorena" Roos 🙂
Mycket läsvärd bok.
+1 på den, Olle "Juantorena" Roos 🙂
Mycket läsvärd bok.
Quote from Funbeat user on 6 May 2014, 18:35Jag gissar att det är bättre ju längre totaltid man tillbringar i den mest intensiva zonen så länge man orkar med träningen och inte blir skadad. 5-6 km är kanske en någorlunda normalmängd för löpare som hållit på ett tag men det är väl inte så jätteovanl
Jag gissar att det är bättre ju längre totaltid man tillbringar i den mest intensiva zonen så länge man orkar med träningen och inte blir skadad. 5-6 km är kanske en någorlunda normalmängd för löpare som hållit på ett tag men det är väl inte så jätteovanl
Quote from Funbeat user on 6 May 2014, 21:59Det vanliga är väl att man anpassar totala tiden på intervallerna/snabbdistansen efter hur intensivt man kör.
Tröskelfart 30-60 min
5-10 km fart 10-30 min
Maximalt syreupptag 10-20 minMen visst finns ingen lag om att man måste hålla sig inom dessa grän
Det vanliga är väl att man anpassar totala tiden på intervallerna/snabbdistansen efter hur intensivt man kör.
Tröskelfart 30-60 min
5-10 km fart 10-30 min
Maximalt syreupptag 10-20 min
Men visst finns ingen lag om att man måste hålla sig inom dessa grän
Quote from Funbeat user on 7 May 2014, 16:58Som Jonas skriver är det så klart så att den sammanlagda längden på intervallerna blir olika beroende på intensiteten. Igår sprang jag t.ex. marafartsintervaller i sammanlagt 21 km eller 90 minuter, men det är kanske att sträcka intervallbegreppet väl lån
Som Jonas skriver är det så klart så att den sammanlagda längden på intervallerna blir olika beroende på intensiteten. Igår sprang jag t.ex. marafartsintervaller i sammanlagt 21 km eller 90 minuter, men det är kanske att sträcka intervallbegreppet väl lån
Quote from Funbeat user on 7 May 2014, 19:16🙂 körde i dag snabbintervaller 200-60-200-60-200-60 meter plus uppvärmning och ner löpning ihop 2,78 km. Intervallerna körde jag maximalt ! 🙂
🙂 körde i dag snabbintervaller 200-60-200-60-200-60 meter plus uppvärmning och ner löpning ihop 2,78 km. Intervallerna körde jag maximalt ! 🙂
Quote from Funbeat user on 10 May 2014, 16:00Den vanligaste intervallträningsformen jag använder mej av är 5 ggr 4+2 dvs 5 intervaller på 4 min med 2 min vila. Och kör jag kortare eller längre intervaller, så brukar den totala träningstiden vara ca 20 min.
Jag vet inte varför det har blivit så, men
Den vanligaste intervallträningsformen jag använder mej av är 5 ggr 4+2 dvs 5 intervaller på 4 min med 2 min vila. Och kör jag kortare eller längre intervaller, så brukar den totala träningstiden vara ca 20 min.
Jag vet inte varför det har blivit så, men
Quote from Funbeat user on 10 May 2014, 18:26Ja, Hasse, de längderna gäller (dvs. anses gälla) om avsikten är att specifikt öka VO2max. Så ska du förslagsvis ligga i en hastighet motsvarande Knickmax då.
Ja, Hasse, de längderna gäller (dvs. anses gälla) om avsikten är att specifikt öka VO2max. Så ska du förslagsvis ligga i en hastighet motsvarande Knickmax då.
Quote from Funbeat user on 10 May 2014, 19:37Hasse de där intervallerna låter väldigt likt s.k. Helgerud intervaller, men originalet är 4x4 minuter med 3 minuters joggvila mellan. Dock tror inte jag det finns någon magiskt intervallpass som gör alla andra onödiga. Tror nog elitlöpare har både korta
Hasse de där intervallerna låter väldigt likt s.k. Helgerud intervaller, men originalet är 4x4 minuter med 3 minuters joggvila mellan. Dock tror inte jag det finns någon magiskt intervallpass som gör alla andra onödiga. Tror nog elitlöpare har både korta