Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTotal längd intervaller?
You need to log in to create posts and topics.

12

Har börjat att trän lite med klubb och har en fundering kring intervaller. Alltid som vi springer intervaller Pyramider, 1km eller 400hundringar landdar den totala sträckan med med aktivt arbete på mellan 6-7 Km (Ej Backintervaller). Har även läst vissa t

T.ex. 15*400 (6 km) låter lite väl mycket i mitt tycke.
Jag springer vanligen kortare än 6-7km när jag kör intevaller (om vi bortser från när jag springer 6*20 min/3 då, vilket vi ju skulle göra).
Mitt intryck är däremot att väldigt många faktiskt sprin

+1 på den, Olle "Juantorena" Roos 🙂

Mycket läsvärd bok.

Jag gissar att det är bättre ju längre totaltid man tillbringar i den mest intensiva zonen så länge man orkar med träningen och inte blir skadad. 5-6 km är kanske en någorlunda normalmängd för löpare som hållit på ett tag men det är väl inte så jätteovanl

Det vanliga är väl att man anpassar totala tiden på intervallerna/snabbdistansen efter hur intensivt man kör.
Tröskelfart 30-60 min
5-10 km fart 10-30 min
Maximalt syreupptag 10-20 min

Men visst finns ingen lag om att man måste hålla sig inom dessa grän

Som Jonas skriver är det så klart så att den sammanlagda längden på intervallerna blir olika beroende på intensiteten. Igår sprang jag t.ex. marafartsintervaller i sammanlagt 21 km eller 90 minuter, men det är kanske att sträcka intervallbegreppet väl lån

🙂 körde i dag snabbintervaller 200-60-200-60-200-60 meter plus uppvärmning och ner löpning ihop 2,78 km. Intervallerna körde jag maximalt ! 🙂

Den vanligaste intervallträningsformen jag använder mej av är 5 ggr 4+2 dvs 5 intervaller på 4 min med 2 min vila. Och kör jag kortare eller längre intervaller, så brukar den totala träningstiden vara ca 20 min.
Jag vet inte varför det har blivit så, men

Ja, Hasse, de längderna gäller (dvs. anses gälla) om avsikten är att specifikt öka VO2max. Så ska du förslagsvis ligga i en hastighet motsvarande Knickmax då.

Hasse de där intervallerna låter väldigt likt s.k. Helgerud intervaller, men originalet är 4x4 minuter med 3 minuters joggvila mellan. Dock tror inte jag det finns någon magiskt intervallpass som gör alla andra onödiga. Tror nog elitlöpare har både korta

12