Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTotal längd intervaller?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag inte bara tror utan vet att elitlöpare varierar intervallerna beroende på syftet med passet.

Tack för att ni rekommenderar mina böcker Annica och Olle, jag såg det inte förrän nu! Sånt gör mig varm i hjärtat.

Jonas, visst är det s.k. Helgerud-intervaller jag pratar om. Och kanske lite provocerande, då den testen gjordes, som, vanligt, på otränade och därför kanske passar bäst för otränade??
Nej, intervallträningen bör ju varieras i både vad det gäller antal oc

Jag brukar lite schematiskt dela in intervall-träning som A: Träna VO2max, B: Träna mjölksyretålighet. Den stora skillnaden är att vid A är vilan tillräckligt lång så att pulsen hinner sjunka nästan till som den var innan - dvs irriterande lång vila, 2-2.

Christer, när du skriver "träna mjölksyratålighet", men du då det som brukar kallas "Toleransträning" (dvs vad som vanligen avses med "träna mjölksyratålighet"), eller avser du att flytta mjölksyratröskeln, som är vad man brukar använda tröskelintervaller

Nä, pratade inte om vilka intervaller som är bra för vilka distanser, jag pratade om att det finns två ganska fundamentalt(!) skilda typer av intervaller och de klassificeras mha hur "länge" man vilar mellan springningen. De olika intervalltypernas releva

Det är svårt att skriva på en liten telefån-skärm!

12