Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej alla glada löpare!
Jag har en fråga som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med.
Mitt mål: Att springa fortare och orka längre.
Vilket alternativ har jag då mest utbyte av:
Alt 1: Springa 5 km på 25 min i jämnt tempo
Alt 2: Springa 5 km på 25 min

Om jag vore dej skulle jag köra båda varianterna - det blir roligare att variera sig! 🙂

och jag tror på att öka distansen innan man börjar sänka km-tiderna.

Kör 3 pass. Två kan du köra i ett svep, t ex 5km kontinuerligt. Ett pass kör du sedan i en timme och kan då köra gå/springa intervaller. Jobba sedan för att minska gåperioderna undan för undan.
Hastigheten kan du fundera på när du springer milen utan anst

Alternativ 2 är det vanligaste sättet att bli snabbare på, så länge du inte låser dig vid tiden, 25 minuter.

I mina ögon springer du redan fort..

Du behöver båda tycker jag.
Alt 1 är ju snabbdistans.
Alt 2: Intervall (typ spring 4 min, gå 1 min eller andra varianter)

Fast du borde ha något distanspass också som är längre än 5 km.

För att ge ett bra svar behöver man veta vilken distans man vill bli snabbare på och vad för annan träning som bedrivs utöver den där femman.

Tack för alla intressanta svar. Jag vill bli bra på milen. Just nu ligger jag runt ca 55 min efter att ha varit skadad länge och lagt på mig på tok för många trivselkilon....
Jag har varit under 38 min på milen men det var ett par år sen.... då tävlade ja

Mitt råd är: ha tålamod och trappa upp långsamt. Med tanke på att du har varit under 38 minuter gissar jag att du vet mer än de flesta hur man tränar hårt / för att bli snabb. Se till att få in tillräckligt med vila i träningsupplägget.

12