Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumAtt träna med funktionshinder.tränare?
You need to log in to create posts and topics.

hur och vad ska man förklara för tränare när man har aspergers?

Eftersom jag har aspergers så kan jag inte tex springa lika fort och hoppa lika högt, ha samma kordination och balans som dom andra. + att jag inte alltid förstår vad instruktören menar (asp

tycker att du ska säga precis vad det är du har och be dem leta information och vara tillgänglig för frågor.
hellre säga det för ofta än att mörka och inget säga.

jag tycker att jag berättar... men jag kanske inte är nog tydlig (eller för tydlig) eller så kanske jag missförstår min tränare.

fråga rent ut om det är några fler frågor tränaren har.

va det bara du och jag som ville vara med i den här gruppen?

hoppas vi blir fler

jag själv har ingen tränare 🙂

i karaten vet jag att man tar hänsyn till funktionshinder, skador m.m upp till svart bälte men jag vet inte hur det är i kung fun 🙁 får fråga

Som tränare är man duktig på sporten, men inte på ditt handikapp.
Han/hon behöver hjälp för att veta hur han/hon kan stödja dig.
Folk har i allmänhet få kunskaper om saker som dom inte är berörda av. Men desto mer fördommar 🙁

Lycka till!

komiskt nog är en av karate tränarna min kontakt på råd och stöd också (t+)
men har inte tränat på ett tag (bland annat pga av mitt funktionshinder tror jag)
tyvärr kan jag själv inte så mkt om mitt funktionshinder än
bara för några veckor sen upptäkte ja

jag hadde en patient som hade svårt med kordinationen i höger sida av kroppen. trillade ofta.
jag köpte en studsboll till henne som hon fick studsa lite med högerhand när hon gick omkring hemma och rulla den med höger fot.
i början gick det uselt, men se

Mitt råd är att tävla inte mot andra, utan mot dig själv.
Nu låter jag som en guru som vet allt och det gör jag inte!

Har börjat träna löpning, tyvärr väger jag ca 20 kg mer än lämpligt. Det känns när folk susar förbi på lätta steg. Men jag har satt upp