Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräning & Rimlig målsättning?
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag kan börja med att jag inte konditionstränat på ca 12 år.. inte bra! Dock har jag nu otränad (kan man nog kalla det... 🙂 kört 2 pass (tävling) sprungit 10km samt längskidor 20 km. Låg på ca 4min/km på båda.

Nu undrar jag, hur stor utveckling kan man

Om du sprang milen på 40 minuter otränad så har du iallafall talang (eller missförstod jag något ?)

Prestation är linjärt relaterat till mål, och mål gör sig bäst om det tydliga och tidsbundna. Vågar man sätta svåra mål blir de utmanande och det är ännu bättre.

Så med hänsyn taget till att du är "rostig" (tolkade jag det som att du skrev) bör du grubbl

Ja det stämmer Thomas, det är en underdrift att säga att jag tog ut mig totalt, men samtidigt tyckte jag att jag återhämtade mig relativt snabbt efter målgång ändå.. Jag vet att jag hela tiden tänkte på att ta ut stegen regält för att hålla mitt tempo, me

En bra målformulering som jag anser fungerar i alla sammanhang är att sätta SMARTa mål. Denna metod kan du använda för dina övergripande mål liksom för delmålen på vägen. En smart målsättning uppfyller följande krav,

S - specifikt. Alla allmänna fomuler

Oj, där kan man snacka om träningstimmar... 🙂 Lär nog inte bli den dosen i mitt fall. Jag har fastnat på min/km eftersom pulsklockorna visar i den enheten (tänker köpa en). Sen är det också bra att veta den nödvändiga farten för att nå den sluttid man st

Johan, den formeln kanske funkar i viss mån i teorin - men i praktiken funkar det inte att träna 2 timmar om dan varje vecka i 10 år! Iofs beror det lite på vad du tränar men du måste periodisera, lägga in pauser både på mikronivå och makronivå. Annars ko

Precis Peter, jag är inne lite på det du menar, att sätta svåra mål för utmaningens skull, vilket motiverar mig mera.

@ Christer

De 10 000 timmarna är naturligtvis anpassade för elitsatsande individer och dessutom ett genomsnitt över tid. Exempelvis rekommenderar Joe Friel (erkänd triathlontränare) mellan 600-1200 timmar/år för träning på fulldistansen. Oavsett nivå. Ka

Skulle vara kul om man hade råd att träna så mycket! Man får sikta på att vinna på lotto... (#)

12