Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTräning - simvändningar
You need to log in to create posts and topics.

Hej alla!

Jag är i stort behov av att få hjälp med att få till simvändningarna (crawl).

Tar tacksamt emot tips!

Allt gott

Antar att du menar voltvändningar.

Dela upp vändningen i flera moment och koncentrera dig på ett moment i taget.

T.ex.

1. Komma runt och få fötterna i kaklet (lättare om man har lite fart)
2. vända på dig
3. lägga dig i streamline (sträck på dig för at

"T.ex.
1. Komma runt och få fötterna i kaklet (lättare om man har lite fart)
2. vända på dig
3. lägga dig i streamline (sträck på dig för att få så lite vattenmotstånd som möjligt)
4. skjut ifrån och kicka med benen. (om du känner att du kommer för djupt

Ryan, jag lär ut så att man vänder sig om före frånskjutet i början. För att sedan när man kan det träna på att skjuta ifrån på rygg och vända sig om i frånskjutet när man är lite mer vattenvan. Kanske skrev lite otydligt.

Tyckte den här var bra

Ska man ha händerna längs sidan eller ska man ha dom framåt när man påbörjar rotationen? Jag måste ha båda händer framåt och hjälpa till med händerna för att kunna komma runt helt men jag antar att detta inte är optimalt? Har jag händerna bakåt längs sida

Tack för ert svar!

Ska iväg och simma idag och får se till att prova på det.

Hmm, vet inte om det hjälper men alla volter styrs av huvudets rörelse. Om du dyker ner med huvudet så kommer kroppen efter, så enkelt är det. Du behöver knappast vara rädd för att fötterna skall hamna på ovansidan av bassängkanten om du inte är väldigt n

Svens klipp visar rätt bra hur man ska ha händerna. Problemet handlar nog om att du spänner dig pga att du är osäker på din vändning. Det gör att du tappar viktig fart du behöver för att komma runt ordentligt i vändningen.

Kräver ju en del träning, har du bara lite fart så går det bra med händerna utmed kroppen, och sedan är det liksom bara att göra en kullerbytta och skjuta ifrån med benen.
Men i början kom jag rätt ofta upp i banan jämte 🙂