Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Det är så att jag rycker in som insatssoldat i september 2010. Där vårt slutprov är milen på 45 min. Kanske inte så högt för många här men för mig iallafall =). Jag har då inte tränat kondition på 1.5 år från lite snabbt nu. bara kört styrketräning men ha

Det finns bra program och tips på http://www.marathon.se 🙂
(Fliken Träning --> Milen)

Kondition är färskvara och vill man bli bra så måste man se till att ha kontinuitet i sin träning.

Kör 3 pass i veckan ex 2 intervallpass på 30 minuter och ett entimmespass i lugnt tempo. Sträckan är ointressant iaf de första 2 månaderna utan det är tide

Eftersom du är såpass seriös att du redan nu börjar sätta upp mål med erat slutprov finns det en annan viktig sak att träna upp, förmåga/vana att gå i kängor.

Mer än 50% av vpl som skall gör sin militärtjänst är inte vana att gå i snörade kängor med högt

Som Manne skriver är det kontinuitet som verkligen ger effekt. Om du börjar nu och kör tre löppass i veckan fram till september kommer du att vara i bra form. Ett långt och lugnt och två kortare med högre intensitet låter bra. Detaljerna kring exakt hur l

Tack för alla tips. =) Som sagt bra dit kvar, är inte så inne på själva konditionsbiten så har inte så mycket kunskap. Enda jag hört att kondition ökar rätt snabbt jämfört med ex knä, skenben osv.

Dags att börja skaffa sig ett par kängor då kanske =)

Ett litet tips är att inte gå ut för hårt.
Det är lätt att bli lite för ivrig med att komma igång med konditionsträningen (bara för att man vill så mycket 🙂 ). Dvs att man börjar springa för mycket, för fort och för långt i början.
Talar av egen erfare

Hej

Kul att du tänker långsiktigt på löpningen. Om du tänker långsiktigt håller jag bara delvis med föregående skribenter. Tre pass per vecka verkar vara en rimlig ambition om med den träningsnivå du har idag. Däremot invänder jag mot den föreslagna int

Du säger att du kört en del styrketräning så du kanske kör en del. Men glöm inte bort core och benträning, en annan sak rätt viktig för löpning. Det är också sånt du kan göra hemma om du inte pallar att dra iväg till gymmet. Det tjänar du på i längden.

tack för alla svar :-). Speciellt när man inte har erfarenheten av konditionsträning vill man bara köra på allt vad man kan för att försäkra sig om att man hinner komma upp till målet. Då jag inte vet exakt hur långt tid det tar för att träna upp konditio

12