Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTräningmängd
You need to log in to create posts and topics.

Hej. Tränat triathlon nästan ett halvår nu. Dock har jag haft problem med att lägga en rimmlig nivå på träningsmängden.
Läste "Triathletes Training Bible" nu i vinter vilket var grymt nyttigt. Men jag har fortfarande svårt för att bestämma mig för vilken

Varför ska du träna så lite eller så mycket?

Vad har du för träningsbakgrund, har du precis börjat eller har du kört annat innan, isf vad och i vilken mängd?

Frågan är väl snarare vad du tränar inför?
Vilken distans och hur många tävlingar planerar du

Bakgrund är att jag sprungit, kampsportat och gymmat men allt detta var längesedan nu. Senaste 2 åren har jag mestadels ägnat mig åt gruppaktiviteter på gymmet, framförallt box och spinning. Bedömmer att jag tidigare tränat ca. 4-6h/veckan så känns därför

Generellt sett så låter sig många luras av att de får en bättre kondition i snabbare takt än vad kroppens fysiska förutsättningar har förbättrats.
Skaderisken kan därmed öka för den enskilda individen MEN det är inte säkert. Det viktiga är att man känner

Tack för utförligt svar. Jag tar och försöker sätta en målsättning på 10h/veckan som start då och försöker lyssna på kroppen även om jag inte är så duktig på det. Men man lär väl sig med tiden.
Som det stod i Triathletes Training Bible: det är när man är

Johan, vill bara dela med mig av en reflektion i sammanhanget. Jag (...och min familj) tycker jag tränar mycket, välstrukturerat och dedikerat. Hela 2009 års träning/tävling ligger i funbeat och när jag stängde året gissade jag på att hade snittat 10-12 h

Jag har inte så mycket erfarenhet av mängdträning, utan skulle vilja kommentera tidigare inlägg om att ta till vara på tillgänglig tid: försök att i stor utsträckning lägga träningen i samband med till eller från arbetet (framför allt till). På det sättet

En ganska annorlunda syn på mängd finns på http://www.endurancenation.us dvs korta intensiva pass under lågsäsong (6 timmar/v eller så) och mer mängd först ett par månader innan loppet. Kolla in det, om inte annat för att se alternativ till Friel....

Har inga problem med att få tiden att räcka till. Problemet är bara att träna så mycket som möjligt utan att riskera att bli skadad.

Tack för endurancenation.us tipset. Kommer bli att man testar alla möjliga metoder så detta året bli det Friel upplägg.

Tänkte flika in med att jag själv kör slaviskt efter WFH metoden och det är något du kan bygga upp själv med grundidén som utgångspunkt och metoden fungerar mycket bra.

http://stuff.mit.edu/afs/sipb/user/yandros/doc/TWFH.html