Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Nej man behöver knappast träna ihjäl sig för att kunna leva hyggligt på sin idrott som fotbollsspelare. Gissningsvis finns det väl minst 500 stycken svenska fotbollsspelare som lever på det. Det jag hört av folk som jobbar med elitlag i fotboll är att det

Kanske skillnad på träningsmängd för att bli världselit och på att kunna upprätthålla god nationell standard som man under många ungdomsår slitigt sig till? Tror inte Zlatan tränade en timme om dagen när han var 12 eller 15 ...

Klart det är skillnad på hur mycket träning man behöver göra för att nå världselit eller nationell standard. Till skillnad mot David är jag väldigt intresserad av fotboll och ser väldigt mycket. Att då pröjsa 275 spänn i inträde för att bekosta dyra spela

Men det är ju så joooobbigt att träna.

Specifik träning?
Jag har ibland läst om idrottare som bara dykt upp på elitnivå. Utan grenträning.
Dessa har så gott som utan undantag varit aktiva på diverse sätt.

( Undrar om de inte ibland haft en dragning åt positiv ADHD ) 😉

Frågan är hur mycket man tränar organiserat. Ett kusinbarn till mig drabbades av fotbollfeber, jag vet inte om det gått över än, men enligt hans mamma så tränade han vid varje tillfälle klubben hade, OCH varje ledig stund efter skolan, då stack han ut på

Ja, och jag hade cykel som transportmedel ifrån 1 klass. Ska jag räkna det som träning?

Beror ju på hur långt du åkte? Träning behöver inte vara medveten, den har träningseffekt iaf. Ungar som leker på sina cyklar lär sig cykla och bygger upp cykelmuskler oavsett vad man kallar det. OM man ägnar hela eftermiddagarna åt att "leka" på cykeln s

Ja, de lär sig något i alla fall.
Jag tyckte bara att det var lite roligt att de hade så otroligt många timmar som räknades in som fotbollsträning. Jag vet lite om fotboll och hur mycket som både ungdomar o seniorer tränar.

Jag funderar bara lite på hur mycket osynlig träning som ligger bakom de som blir duktiga. Jag tror t ex inte att de som blivit stjärnor iishockey eller fotboll bara tränat på sina organiserade klubbpass. Precis som de duktiga orienterarna var ute och spr