Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsidé för halvmara
You need to log in to create posts and topics.

12

I somras läste jag i RW om ett intressant träningsprogram för att bli snabbare på milen. (Dom kallar det blygsamt för Världens bästa 10 km-program…) Jag ville så gärna testa det i somras men det var inte riktigt läge för det pga att jag hade ont i ena vad

Väntar och väntar. Nyfiken....

Det blir nog bra ska du se!

Vill inte du springa några långpass också för att öva upp lite uthållighet? Tänker att det behövs mer på 21 km än på 10 km.

Jo, absolut långpass. De är nog grunden för HM-träning. Min tanke var mer att man successivt bygger på sträckorna man springer snabbt.

Personligen tror jag träning inför 10km och HM är relativt lika och att det inte behövs speciellt många och långa långpass. Halvmara springs i omkring tröskelfart och tar ganska kort tid. För längre sträckor däremot tror jag långpass är A och O.

Jag tror det beror på från vilket håll man angriper halvan. Jag ska springa helan i juni och halvan i höst. Därmed blir det fartträning efter juni som blir mina nyckelpass. Likväl är det halvmaraträning.

Kommer man från andra hållet, dvs från milen är så

det där med tröskelfart, det beror väl på? Har liksom ett minne av att man springer milen i tröskelfart ... När milen tar/tog ungefär en timme.

Vi pratade om det alldeles ovan Lingling. 🙂

Edit: Nej fasiken, fel tråd. Sorry! (#)

Ja, lätt att blanda ihop trådarna. 🙂

Precis, långpass är ju ett relativt begrepp. För mig är det just nu (ungefär) längre sträckor än 17 km = HM-träning. Men skulle jag träna för en mara skulle det kanske vara längre än 25.

12