Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Tja, någon som har ett bra träningsprogram för att springa Marathon under 4h (Sthlm 2009)....?
Tar gärna emot tips och trix också 🙂

Hej
http://www.marathon.se har de en hel del träningsprogram. Kika lite där.
LYCKA TILL!

Okej.. jag sitter inte inne med all info men jag har intrycken att mara-programmen på marathon.se verkar inte ha så hög track-record. De flesta klarar nog av att välja en relevant nivå och mobilisera träningsmotivationen, men det verkar som att få klarar

Marathon.se program är helt klart bra men som Stefan säger så ska man se till att ha vettig alternativträning också. Om man är hyfsat grön och går direkt på de programmen (om man inte kör de långsammaste) så bör man se till att köra en del träning för res

"Om man är hyfsat grön och går direkt på de programmen (om man inte kör de långsammaste) så bör man se till att köra en del träning för resten av kroppen"

Kanske ett fel att många överslattar sin förmåga? Har för mig att en del av programmen direkt avråd

Precis, det är ju svårt att uppskatta sin förmåga och speciellt om man inte är en van löpare. Mitt råd är att om du satsar på 4-timmars t.ex. så ta 5 timmars programmet (finns ju inget 4,5 timmars) och känns det lätt så gå på 4-timmars istället eller modi

Jag tror också att problemet är att många överskattar sin förmåga, närmare bestämt sin träningskapacitet.

Egentligen borde programmen vara upplagda så att man väljer program efter nuvarande kapacitet, snarare än efter vilket resultat man hoppas på. Man m

Så vad är då "rätt nivå" ?
Om man har vana av att konditionsträna 2-3 ggr/v och fixar att springa en mil utan större bekymmer, då borde man väl kunna fixa maran i samma snittfart som milen ifall man däremellan lägger ett halvår med 5-6 pass/v, eller va?

Problemet är ju att det är väldigt individuellt vad rätt nivå är. Visst de flesta som tränar löpning 2-3 ggr/v borde åtminstone kunna hoppa på 4-timmars programmet. Men det är väldigt lätt att träna över sin förmåga och sedan åka på någon skada. Jag gjord

Oj va många bra kommentarer. SKOJ!
Ja, självklart är det svårt att hitta sin nivå - jag har funderat och kollat på marathon.se där man kan jmf med vad man springer övriga lopp på. Tyvärr är jag just nu skadad :@ men jag hoppas jag ska kunna börja springa

12