Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej på er!

Nu behöver jag tips och råd av er som är mycket mer haj på det här med löpning än vad jag är.

Jag har nämligen anmält mig till Göteborgsvarvet 2011 vilket är jätteläskigt och spännande för mig som aldrig har sprungit den sträckan förr. I nul

Så här gjorde jag inför min debut på Göteborgsvarvet 2009.

Löptränade 2-3 pass i veckan varav ett på asfalt ca 6 km för att vänja mig vid asfaltlöpning, de andra passen kördes i ett motionsspår. Vid helgens långpass började jag med att springa 10 km. Nä

Ska jag tolka det som att du sprang ett långpass endast en gång i veckan? Jag har så svårt att variera mitt tempo på kortare distanser. Har m a o svårt att pressa upp tempot om jag exempelvis springer 6 km och inte 10 km. Finns det något sätt att öva upp

Om du börjar laddningen redan nu så är mycket vunnet. Det kommer göra stor skillnad nästa år. Försök att lära kroppen att hitta ett bra flyt, gärna med rekommenderad stegfrekvens.

Om man har koll på sitt långpasstempo men svårt att få upp farten på korta

Styrketräning är bra, och kan sannolikt minska risken för skador. Det som jag tycker är viktigast:

1. Bålen, och då speciellt magmusklerna.
2. Foten, stå barfota på ett ben och blunda.
3. Underbenet (tåhäv, gräva med tårna, hälgång).

Lars: Tack för otroligt bra tips! Jag börjar också fundera på om jag inte ska börja satsa "helhjärtat" redan nu. D.v.s. 3 pass löpning i veckan och ett styrketräningspass. Skulle ju kunna vara jätteroligt att se hur mycket jag faktiskt kan åstadkomma på e

Kan du prata obehindrat med någon samtidigt som du springer långpass?

Annica: Hm. Bör det vara måttstocken? För i så fall ligger jag nog något högt i puls. Just nu är jag nog i ganska dålig löpform dessutom, så nu ligger nog min puls något högre på grund av ovanan.

Pulsen tycker jag är en dålig måttstock faktiskt. Ja, det kommer från en som gärna kollar pulskurvor och statistik - i efterhand. Under passets gång kör jag på känsla.

På långpasset går det så sakta att jag kan prata obehindrat, men inte söligt för det.

Annica: Att kunna prata är en ganska bra tumstock. Annars är det svårt för en nybörjare att köra på känslan (när man inte vet vilken känsla man eftersträvar). 🙂

Det innebär dock att jag ska sänka farten på mina distanspass, och tagga till på kortare s

12