Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsupplägg inför LL-12?
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Jag är en ovan löpare (och uthållighetsträning har inte varit min grej), men i och med 40-årskris e dyl så bestämde jag mig för att köra klassikern i år. Motivation och att komma iväg är inte ett problem, men tidsbrist är en begränsande faktor. Har

En stillsam fråga: om du inte kör några långpass innan LL, tror du inte du får smärtor i ditt knä under loppet? Vad gör du då?

Jag kommer att springa långpass, men inte 1-2/v som kanske skulle vara ett mera vanligt upplägg. Min fråga är ju om det räcker med ett minimum av långpass och mer fokus på tempo (som inte ger lika mycket problem).

Får jag ont på loppet så springer jag vi

Redan när du anger >60min som långpass bir jag orolig. För LL på 3 timmar borde du köra mer än 2 timmar varannan vecka.

Under 2011 sprang jag färre än 10 pass på mer än 90 minuter innan LL, men kom i mål på 2.01. Visst är långpass jävligt bra, men absolut inte nödvändiga för att springa sub 3.

Nej, inte för dig tydligen räckte det med 10 pass på 75% av tävlingstiden. Jag föreslog pass på 66% av tävlingstiden för TS, och så många som 10 pass hinner han inte till september.

Så om jag hade chillat och sprungit på 3 timmar hade jag fått problem på slutet, eller vad menar du?

Och det är klart han hinner med 10 långpass innan LL, men det behövs inte så länge han får nog med mängd ändå.

10 pass innan september? Ja jösses...LL är ju snart inser jag när jag kollar i kalendern. Jag springer inte. Tävlingen är jättebra, men efter 22-23 LL så har jag fått nog. Kanske om man ska ta klassikern igen nåt år. Nu är LL bara dyrt tycker jag.

Jesper, den som springer 50% långsammare än du på tävling springer ungefär i den häraden på träning också. Så för att hinna lika långt som du hinner på 90 min, så får han hålla på över 2 timmar.

Om han skall hinna10 långpass blir det ett i veckan. Som ja

Om jag skulle sprungit LL skulle jag kört många långpass och i relativt högt tempo på snarlika motionsspår som LL.

12