Quote from Guest on 27 March 2012, 09:34Är det någon som vet eller har några tips på bra läsning om hur träningen såg ut under 80-talet och hur den har utvecklat sig tills idag?
Visste inte vart jag skulle posta den här tråden men jag la den här och hoppas att någon har något information.
Är det någon som vet eller har några tips på bra läsning om hur träningen såg ut under 80-talet och hur den har utvecklat sig tills idag?
Visste inte vart jag skulle posta den här tråden men jag la den här och hoppas att någon har något information.
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 09:44Inte kanske direkt vad du letar efter men jag har fyra gamla böcker hemma skrivna av Ron Hill (2 st), Anders Gärderud & Grete Waitz. Ron och Grete beskriver sin träning och sina tankar. Ger en rätt bra bild av hur de bästa tränade. Anders bok är ju om det
Inte kanske direkt vad du letar efter men jag har fyra gamla böcker hemma skrivna av Ron Hill (2 st), Anders Gärderud & Grete Waitz. Ron och Grete beskriver sin träning och sina tankar. Ger en rätt bra bild av hur de bästa tränade. Anders bok är ju om det
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 09:55Fråga KG!
Fråga KG!
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 10:29Jag var varken med på den tiden, eller har läst särskilt många böcker i ämnet. Men jag har fått intrycket att träningen på 70- och 80-talen var mycket inriktad på en stor volym långsam löpning. Förmodligen inspirerad av Lydiards metoder som hade stora f
Jag var varken med på den tiden, eller har läst särskilt många böcker i ämnet. Men jag har fått intrycket att träningen på 70- och 80-talen var mycket inriktad på en stor volym långsam löpning. Förmodligen inspirerad av Lydiards metoder som hade stora f
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 15:38Bläddrade nyligen i en bok av Artur Forsberg. Tror visserligen den var från början av 90-talet men det slog ändå hur likt det var rekommendationerna idag. Små skillnader visserligen, men mest nyanser.
Sedan håller jag med om lite som Lars skriver, Lydiar
Bläddrade nyligen i en bok av Artur Forsberg. Tror visserligen den var från början av 90-talet men det slog ändå hur likt det var rekommendationerna idag. Små skillnader visserligen, men mest nyanser.
Sedan håller jag med om lite som Lars skriver, Lydiar
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 18:12Hörru Leffe, stenåldersträningen på 80-talet satt visst i så länge att det räckte för att helt otränad gå ifrån en viss konkurrent i klassen i Norrtälje & Bälinge så sent som 2005. 🙂
Hörru Leffe, stenåldersträningen på 80-talet satt visst i så länge att det räckte för att helt otränad gå ifrån en viss konkurrent i klassen i Norrtälje & Bälinge så sent som 2005. 🙂
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 18:40Jo Erik, jag hade inga värderingar om stenåldern i mitt inlägg. Och hade jag haft det så hade det kanske varit att man idag kanske skulle titta lite mer hur man gjorde förr än att lusläsa alla inlägg på Internettet 🙂
Jo Erik, jag hade inga värderingar om stenåldern i mitt inlägg. Och hade jag haft det så hade det kanske varit att man idag kanske skulle titta lite mer hur man gjorde förr än att lusläsa alla inlägg på Internettet 🙂
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 20:51Lydiard + fartlek + fartökning sista 2-3 km var det jag fick lära mig.
Farten låg väl snitt på 4:45 för ett 2-timmarspass eller längre.Minimalt med vätska + energi då - numera rekommenderas väl maximalt.
Väl framme vid klubbstuga eller någons hem så
Lydiard + fartlek + fartökning sista 2-3 km var det jag fick lära mig.
Farten låg väl snitt på 4:45 för ett 2-timmarspass eller längre.
Minimalt med vätska + energi då - numera rekommenderas väl maximalt.
Väl framme vid klubbstuga eller någons hem så
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 21:01Undrar om det fanns några oldtimers på 80-talet som berättade om hur man gjorde på 50-talet 😉
Undrar om det fanns några oldtimers på 80-talet som berättade om hur man gjorde på 50-talet 😉
Quote from Funbeat user on 27 March 2012, 21:10Gärderud hade nog ett annat upplägg.
Gärderud hade nog ett annat upplägg.