Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTräningsvärk, varför???
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag tränar ju regelbundet numera och löper flera ggr i veckan. Jag strechar och kompletterar med lättare rörelseövningar hemma för att inte tala om motocross åkningen då och då.

Igår sprang jag ynka 5 Km i Järna. Visst försökte jag trycka på lite uppför

Hej!

Nä jag brukar inte få träningsvärk mer än om jag gör nåt utöver vad jag brukar som gör att jag använder muskler jag inte använder så ofta. Eller att de får jobba mer än de brukar. Backträning är ett exempel på det.
Som jag förstod på din beskrivnin

Det kanske var ett tag sedan du sprang hårt uppför? Eller så sprang du helt enkelt hårdare än du brukar?
Sen är det ju lite omtvistat ifall stretching efter ett pass verkligen reducerar träningsverken. Jag själv upplever att det inte gör nån skillnad.

M

Tränigngsvärk är underbart tycker jag! Då får du ett kvitto på att du tränat de muskler du vill!
Så har du nog som tidigare talare nämnt att du tagit i mer/ annorlunda än du brukar.
Stretching har ingen som helst påverkan på hur mkt eller lite träningsvär

På mig kommer oftast träningsvärken när jag gjort nån tyngre aktivitet som "tar djupare" i musklerna, typ styrketräning eller ev sprungit uppförsbackar.

Jag tänker mig att det är "mjölksyran" som irriterar musklerna och ger träningsvärken. (Men nån sa at

Jag får också träningsvärk ibland. Men dagen efter är jag oftast bara lite stel. Värst blir det däremot efter ytterligare en dag. /Anders.

Ha ha ha! Den här tråden var rolig.

"Själv finner jag det obegripligt att få träningsvärk överhuvudtaget efter löpning "

Det var det roligaste jag läst på länge! Testa att springa lite snabbare och ta ut dig 😉

Det är sällan jag får träningsvärk, men efter ett bodypump-pass i vintras tog det ett bra tag innan jag obehindrat kunde borsta tänderna igen.
Och i söndags för en vecka sen var jag ute på långritt och det var inte förrän i torsdags som kroppen var smärtf

Har såhär många så dålig koll på vad träningsvärk faktiskt är? Lite läskigt.. haha

edit- tack, hade lite bråttom.. mitt inlägg blev lite komiskt med den felstavningen ;D

Det stavas "värk" om det handlar om smärta. Ett "verk" är nåt helt annat.

Kul läsning, jag har nog länkat till den här förut:
http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/traningsvark.html

Inte ens forskarna är överens om vad träningsvärk är, eller vad det s

12