Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Jag vet idag vad min tröskelpuls ligger på, men kommer köra en del intervaller inomhus på trainer i vinter och skulle därför vilja få fram tröskelwatten (för min trainer) också, men jag har inte lyckats få google att lära mig hur jag gör det. Är det

Kan du inte testa med pulsmätare och kolla vilken effekt du ligger på vid tröskelplsen?

Men om jag lägger mig på en konstant effekt som (efter några minuter) ger tröskelpuls, så kommer väl min puls öka med tiden? Så när ska man då "läsa av"?

Tänker att det fungerar på samma sätt som pulsen på löpintervaller kommer öka under varje intervall

Det är väl belastningen som är det viktiga? Alltså effekten, watt. Om du ligger på en effekt som motsvarar din mjölksyratröskel så borde ju det vara mer exakt än pulsen. Effekten som krävs för det borde ju inte variera med tex vätskenivå som pulsen kan gö

Gör ett FTP test! Värm upp på din trainer i 15-20 min så du är ordentligt uppvärmd. Sen kör du ALL IN i 20 minuter. Den snitt watt du får på dessa 20 minuter gångrar du med 0.95 så får du fram ditt FTP - Functional Thresshold Power. Säg att du hypotetiskt

Tack Johan, FTP-test står nu på schemat för nästa vecka!
Låter sjukt jobbigt 🙂

Hett tips... börja lätt och öka sista fem minuterna... sista 60s går du all in 🙂 Lycka till !! 🙂

Kan du inte bara cykla ett "tröskelpass" då och se var du hamnar i effekt? Vad pulsen säger spelar ju ingen roll egentligen och passet är ju om du klarar det en markering för tröskel, dvs en skiljelinje mellan att klara och inte klara och därmed din trösk

M F, Emil: pulsen varierar väldigt mycket med tiden. Kör jag ex 3x(8+2) på tröskelpuls kan jag ligga på 240W i första, 210W i andra och 200W i tredje intervallen på samma puls. Vad är då min tröskelwatt?

Fast om det diffar så pass mycket i effekt på intervallerna skulle jag tro att du räknar med för hög tröskelpuls, dvs. att du kör för hårt under första intervallet och därför tappar kraft på de andra. Om du kör intervaller baserat på watt är det givetvis