Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tröskelpulsen är Aktivitus-testad, och även om det var ett tag sedan så tror jag den stämmer hyfsat, om något borde den ha ökat pga mer träning (på nämnda 3x8-pass låg jag dessutom på i snitt 4-6 slag under tröskelpuls på intervallerna, så har marginal ne

Om du testat dig fick du väl reda på effekten?

Japp...men uppmätta tröskeleffekten stämmer inte längre (eller stämmer inte på min trainer iaf). Den effekt jag mätte upp då ligger jag på när jag kör lågpuls-pass (G1) nu.

En halv OT-fråga men viktig fråga. ang att effekten sjunker i dina intervaller.. Är din tröskelpuls uppmätt på en cykel eller vid löpning..

Din tröskelpuls på cykeln är med största sannolikhet flera bpm under din tröskelpuls vid löpning..

Den är uppmätt på cykel.
(Hade jag använt löp-tröskelpulsen hade jag nog dött...)

Ida. Om tröskelpuls avses så är det vid testet en beräknad puls vid en viss effekt vid en viss tid. Tröskelpulsen är alltså olika vid olika intervaller. Lägre på den första intervallen och högre på nästkommande osv. Detta är tröskelpuls utifrån test.

Sen

En annan sak att tänka på är också vad du mäter effekten med. Du säger att den effekt (FTP förmodar jag) som du mätt på Aktivitus inte alls gäller längre. Och så kan det givetvis vara. Men det kan även till stor del bero på vad du mäter med. Watt-värden f

Har du en ant+ dongel (tex den som följer med Garminklockor) och en hastighetsmätare på bakhjulet (tex Garmins kadens/hastighetsmätare) så är trainerroad.com en riktig guldgruva. 10 dollar i månaden och hundratals pass (ink FTP test 🙂 med indirekt effek

Ida... När du kör intervaller på trainer... försök köra de progressivt... dvs börja lite lättare på första, öka lite på andra, öka mer på tredje osv. Läste att det var lite tvärtom på dina 3x8 här ovan 😉

Ps... som jag skrev tidigare... FTP - Functional

Mattias: japp jag vet att det kan skilja. Eftersom jag bara kör med effektmätare på trainer så är det inget problem med eventuella olika mätvärden (när jag väl fått fram tröskeln), utomhus håller jag till godo med pulsen.

Fredrik: har hört mycket gott om