Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Jag behöver tips igen...:), problemet är när jag springer längre sträckor upp mot 10 km känner jag mest av överkroppen och då särskilt axlar och armar, benen känns ingenting. Detta innebär ju att det hindrar mig vid längre löp sträckor. Jag förmodar att f

Tänk på något annat än löpning.

Det finns bra youtubeklipp på löpteknik just om man kanske springer lite för framåtlutat och får ont i ryggen / spänner sig.

Gör mage/ryggövningar utöver löpningen. Plankan är ju en bra övning exempelvis och gör gärna vid spegel så att du ser att du har

"känner jag mest av överkroppen och då särskilt axlar och armar, benen känns ingenting." Är du säker att du springer med fötterna? Du går väl inte på händerna?

Per: Haha, det skulle man kanske kunna tro, men nej du, jag springer på mina fötter. Men jag har ju inte löptränat i hela mitt liv och antar att det handlar om teknik, tänkte att kanske någon kände igen symtomen...och hade några tips.

Martina: Jag är ganska övertygad om att du springer och spänner överkroppen i onödan.

Jag blir mer elle rmindre omedvetet nervös när jag ska springa tillsammans med andra, vilket resulterar i väldigt stel överkropp som brukar göra sig påmind efter ett par kilometer... Försöker skaka loss armarna lite ibland för att det ska bli bättre.

Jag såg på skidor på tv en gång där skidåkarna liksom vred överkroppen fram och tillbaka åt sidorna ett par gånger. Det testade jag sedan när jag sprang långpass och tyckte mig ha stelnat till i överkroppen. Tyckte det funkade riktigt bra.

Jag blir stel i överkroppen vid långpass ibland. Brukar vara när jag inte kört så mycket långpass och framförallt om jag kör ett flackt långpass på asfalt.
Händer också när det är halt och jag springer med rygga till jobbet, på hemvägen brukar jag alltid

När jag springer långpass ihop med folk händer det att jag blir stel just för att jag snackar så mycket. Gäller att byta sida med jämna mellanrum så att överkroppen inte är vriden åt ett och samma håll för länge. 🙂

12