Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrötta fötter av SPD-skor.
You need to log in to create posts and topics.

Hej jag har just börjat med SPD-skor, jag blir trött i fötterna efter ca 20-30 minuter och lilltån på högerfot domnar efter ca 90 minuter. Jag har kört 2 pass där jag har stannat med jämna mellanrum och flyttat klossarna för att försöka hitta rätt läge.

Inte någott "proffs" men första tanken jag fick är om du har rätt skor, är de för smala över fotbladet. en andra tanke är att du har klossarna för långt fram och därför får spänna foten i onödan, i de bakre hålen bör de sitta och vara raka (i linje med sk

Lat være med å stramme snørebåndene el. karborrelåsen for hart.
Det skal være like bra plass i cykkelsko, som hverdagssko. 🙂

Jag flyttade mina klossar bakåt idag, 5-6 mm, och det kändes klart bättre för mig. Tack för tipset! 🙂

Nu verkar det löst sig men ett tips ändå, det finns klotsar som tillåter lite vinkel på foten (tror det är cirka 6 grader hälen i sidled) och sen finns det klotsar som inte gör det.
Jag hade problem med de som inte tillåter vinkel då foten hela tiden strä

Tror det är 15 grader på Speedplay

Mina fötter domnar också ibland. För mig har det fungerat bra att hålla fötterna så varma som möjligt. Jag har iskalla fötter, även på sommaren.

skulle gissa att klossarna sitter för långt fram.
Det blir jobbigt för fötterna att kompensera för detta.

( jag gjorde samma misstag när jag köpte SPD)

Jag kollade på mina fötter i dag när jag cyklade till jobbet i vanliga skor, och jag vill nästan ha pedalen mitt under foten, så SPD är kanske inte min grej? Jag ska prov att vänja mig vid SPD-skorna på vägen till och från jobb (5km). Tur jag köpte pedale

Du skulle testat lvgskor istället.