Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTröttnar i armarna så fort
You need to log in to create posts and topics.

Nu har jag äntligen kommit över det här med att andas. Jag kan utan problem simma 100 meter utan att bli anfådd.

Men istället blir jag så otroligt trött i armarna/axlarna.

Redan efter 50 meter så blir jag helt slut och måste vila.
Jag har alltid varit

Ja, det är ju svårt att säga. Jag gissar på att du spänner dig för mycket. Jag kan nog max göra två armhävningar i rad men simmar iaf 3800 på järnmannen. Prova att använda en dolme så att benen är stilla och koncentrera dig på armtagen. Du behöver inte ta

Nackproblem ligger bra till som boven i dramat också.

Slappna av i armarna. Det har absolut inget med styrka att göra. Titta på 10-åringarna de simmar tre ggr så snabbt som du utan att bli trötta och du är garanterat starkare än de!

Jessica: Jag kan hålla med om att det är en nackdel att inte kunna simma längre!

Jag tycker de här filmerna är rätt bra för att få in känslan:

http://www.goswim.tv/entries/5906/freestyle---high-elbow-catch.html

http://www.goswim.tv/entries/5937/freestyle---evf-drill.html

Jag brukar sitta hemma ibland och rotera axlarna som han gör

Har precis samma problem, i slutet på passet så brukar det faktiskt gå bättre och tar man till dolme så räcker det med 10-15 s paus mellan varje 50m för att orka.
Har försökt att ta det lugnt men då har tränaren påpekat att jag skall ha öka armtagen. Kans

Janne, jag håller med dig.
Jag kan heller inte sträcka ut armarna när jag har simmat några längder.

Tack alla andra för era tips.
Man ska kanske strunta att ta i, utan försöka få upp rörligheten samt bara ta det lugnt. Farten får komma något annat år 🙂

Du använder inte en effektiv teknik om du använder armmusklerna som den huvudsakliga drivkällan. Dessa muskler är svaga jämfört med mag- och ryggmuskler (core), som bör vara "motorn" vid simning.

Förstår inte hur du menar Markuu, det är ju armarna och benen som driver en framåt medan rygg och magmuskulatur stabiliserar? Den primära drivkällan måste väl ändå vara muskulaturen kring armar och axlar?