Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningTröttnar i armarna så fort
You need to log in to create posts and topics.

Tror du ska simma fler pass per vecka för att få till uthålligheten i armarna.
Gick en crawlkurs för ett par år sedan till ingen nytta kändes det som, men tog tag i saken i höstas. Då började jag simma 3-4 ggr/varannan vecka. Första gången klarade jag kn

Carl-Johan, den utvecklingen du haft skulle jag också gärna få en liten del av.

Vad var det väsentliga som gjorde att du kunde öka distansen rent praktiskt. Om det nu går att svara på det?

Jag har precis provat mitt simutrustning första gången. (paddlar, fenor och dolme/kickboard). Simningen kändes så mycket roligare och tränade musklerna som använda. Efter all paddlande med utrustningen så tog jag av allt och körde lite utan allt gick så m

För min del tror jag att det varit några saker som tillsammans varit vikitiga:
- simma flera passa tätt inpå varandra. I mitt fall 3-4 ggr/v. Har inte möjlighet att simma lika mycket varje vecka utan kör mer intensivt varannan vecka. Med täta pass uppleve

Kommer precis från ett träningspass och idag så tänkte jag mer på att ta det lugnt och inte ta i så mycket, hade också dolme till hjälp för att koncentrera mig på armarna.
Fick positiv feedback från tränaren att tekniken var bra och avslappnad över vattn

Jag håller på att aktivt träna mig på att låta underarmen vara helt slapp i rörelsen över vattnet, då håller armarna mycket längre! Såg detta i en föreläsning som någon länktat till i en annan tråd, tyvärr fungerar inte länken längre men prova att bara lå

Jag simmade idag och jag undrar om jag inte trycker för hårt bakåt med armarna. Jag försöker få till vinkeln som man ska ha med armen. Jag har också sätt och hört många säga att man ska förankra armen och inte trycka bakåt, men hur kommer man fram då?

Hur går det Marcus med dina armar.
Jag kan uppdatera med att jag har koncentrerat mig på att vara avslappnad och ha bra vinkel på armen vid framdrivningen eller rättare sagt, inte dragit mig fram utan tänkt på att sträcka ut.
Gått bättre och armarna håll

Ett av tricken i frisim är att avlasta armarna med hjälp av ryggmusklerna (främst Latissimus dorsi) vilket förklarar deras imponerande ryggtavlor.

Jo, det går väl bättre. Jag har börjat köra med en triathlon-grupp och då blir det ju ganska mycket träning. Plus att man kan inte bara hänga i kanten hela tiden 🙂

Jag tycker dock att jag fortfarande har för låg styrka i axlarna och det blir jobbigt. Me