Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTrainer eller spinningcykel?
You need to log in to create posts and topics.

Hur i hela friden kan du få det till att bli roligare att använda en spinningcykel än en trainer som ger en mer cykellik upplevelse? Obegripligt...

Sitter här och kliar mig i huvudet och undrar detsamma som Fredrik....

Ett tillägg i debatten

Spinncykel är riktigt effektivt för att hjälpa dig att få till rätt teknik då du får en jämnare belastning.
Men som det har sagts här tidigare en trainer ger dig rätt sittställning mned rätt sadel och allt som du redan har vant in

Tack för alla tips. Men hur mycket sliter det på drev/kedja. Växlar man som vanligt eller hur funkar det?
Förlåt,, men jag är helt novis på ämnet...

Antagligen för att jag inte är en "hard core" cyklist. 🙂

Det finns så mycket annat roligt att göra på vintern så spinning/trainer kommer i sista hand.
Skidor på längen och tvären, skridskor, löpning mm går före att sitta inne och torrbryta på en cykel

Det går utmärkt att träna cykel utomhus i halva Sverige.

En Monark 828E ( som Mattias refererar till) och en del andra trainers tycker jag gör träningen roligare då man kan tävla mot säg själv i och med att den mäter hur mycket effekt ( Watt) du presterar i realtid under passet. Motivationsfaktorn till att ta i

Jörgen: det finns trainers man kan ställa in motståndet på och de som saknar denna funktion. Jag har en av de senare, och då reglerar man motståndet genom att växla.

Titta gärna på Tacx Fortius.

Där har ni alla fördelar samtidigt.
Aktuell, min, max och genomsnittlig effekt
Aktuell, min, max och genomsnittlig fart
Aktuell, min, max och genomsnittlig kadens
Du kan själv styra motstånd eller låta datorn göra det.
Visnin

Har provat vid några få tillfällen att köra inomhus men... så fruktansvärt tråkigt tycker jag.
Så jag kör på Fp. Davids linje. På en gammal MTB och en Cyclocross, båda med dubbdäck, körde jag 165 träningsmil förra vintern. Jag måste säga att några av mina