Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTrainerdäck, GAAAAAH
You need to log in to create posts and topics.

Här är en till som skriver under på den frustration som trainerdäcksmontering ger upphov till 😉 Höll på i två timmar igår kväll och enda resultatet var att jag blev förbannad och smutsig om händerna (inte helt oväntat, i alla fall det sistnämnda). Hur ja

... ännu ett skäl till att inte skaffa ett trainerdäck.

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att få på trainerdäcket. Vanliga däck är mycket lättare. Jag lyckades också få ett hål på slangen men den verkar behålla luften några timmar så jag pumpar upp däcket inför varje träningspass istället.

Hela däcket är mycket stelare, inte bara slitbanan,
så att det är svårhanterat borde inte komma som en överraskning.

Rullmotståndet ökar också, har ni effekt/pulsmätare och
hastighetsmätare kommer ni se att hastigheten minskar
vid given effekt/puls.

Jag kör med mitt slitna sommardäck på trainern. Tänkte skaffa nya till vårsäsongen dvs när dubbdäcken åker av.
Var är fördelen med ett trainerdäck jämfört med vanligt däck?

Jag har bara ett bakhjul och byter mellan dubbdäck och mitt sommardäck mellan pas

Vilma:
Börja alltid monteringen vid ventilen så slipper du det extra problemet när du monterar.

---> Ignatiuz

När man blir stark på cykeln och börjar leverera hyggligt med kraft, blir vanliga däck så varma/mjuka att de faller av gummibitar.

Detta halvfina gummidamm sprids i rummet och framförallt till bakre delen av cykeln (läs: kedja, växeldelar

Kim Felt : det er altid mangel på gode banesyklister, som kan dra opp en spurt, til gummiet faller av.. (H)

Kim // Inte helt sant. Har kört timmar med vanligt däck (Conti GP4000) på Elite Trainer med Elastogelrulle. Varmt ja. Gummibitar nej. Gissar att det kanske gäller om man har metallrulle.

Jag har metalrulle och bra däck och har inga problem med gummibitar eller partiklar under de 5 år jag har kört med trainern.