Quote from Guest on 25 October 2012, 11:16Jag tänkte prova transportlöpning och undrar lite hur man undviker att slita ut sig. Logistiken med kläder, mat, dusch och allt har jag koll på redan :-).
Bakgrund:
Springer idag 10 km på morgonen (upp 05:30) mån, ons, fre; springer på "för fullt" på var
Jag tänkte prova transportlöpning och undrar lite hur man undviker att slita ut sig. Logistiken med kläder, mat, dusch och allt har jag koll på redan :-).
Bakgrund:
Springer idag 10 km på morgonen (upp 05:30) mån, ons, fre; springer på "för fullt" på var
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 11:26Svårt det där. Det börjar ju bli kallt och jag antar att du har dusch på jobbet? En taktik jag skulle prova är att springa i lite tjockare och tyngre kläder, typ collegetröja och mössa för att känna sig lite mer som en "joggare".
Mitt tempo brukar sjunka
Svårt det där. Det börjar ju bli kallt och jag antar att du har dusch på jobbet? En taktik jag skulle prova är att springa i lite tjockare och tyngre kläder, typ collegetröja och mössa för att känna sig lite mer som en "joggare".
Mitt tempo brukar sjunka
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 11:42Ett inte så avancerat förslag från en icke-så-rutinerad joggare är att, tja låt kroppen vänja sig. Börja med mindre jogg per vecka och öka efterhand.
Ett inte så avancerat förslag från en icke-så-rutinerad joggare är att, tja låt kroppen vänja sig. Börja med mindre jogg per vecka och öka efterhand.
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 11:48Sliter gör det säkert om det blir för mycket eller ej kan inte jag svara på, men ett förslag som jag gärna själv hade kört på om jag haft möjlighet har jag.
Spring lugnt på morgonen, 1 min extra per km. På hemvägen kör du antingen som vanligt lite hårdar
Sliter gör det säkert om det blir för mycket eller ej kan inte jag svara på, men ett förslag som jag gärna själv hade kört på om jag haft möjlighet har jag.
Spring lugnt på morgonen, 1 min extra per km. På hemvägen kör du antingen som vanligt lite hårdar
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 13:14Ganska givet att du blir trött om du springer hårt 2ggr om dygnet i 4 dygn.... Att öka både mängd och total intensitet blir dumt. Mitt råd är att ta det lugnt och då kanske 5-5:30 alla pass och ta i tis och tors på hemfärden som snabbdistans. Den ökade mä
Ganska givet att du blir trött om du springer hårt 2ggr om dygnet i 4 dygn.... Att öka både mängd och total intensitet blir dumt. Mitt råd är att ta det lugnt och då kanske 5-5:30 alla pass och ta i tis och tors på hemfärden som snabbdistans. Den ökade mä
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 13:30Svårt att vara varm på morgonen, ta det så lugnt du bara kan då.
Svårt att vara varm på morgonen, ta det så lugnt du bara kan då.
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 14:05Strunta i farten en tid framöver, och lägg istället energin på att få kontinuitet i transportlöpningarna. Det kommer inte att hålla om du skall köra hårt jämt.
Strunta i farten en tid framöver, och lägg istället energin på att få kontinuitet i transportlöpningarna. Det kommer inte att hålla om du skall köra hårt jämt.
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 15:49Tibor, musiken är som vanligt viktigast. Tycker inte du haft något riktigt bra sen Hässelbyloppet.. 😉
Annars är det som Björn säger, lägg på ca 1 min/km.
Men framför allt får du ju vänja kroppen.
Ismétlés a tudás anyja!
Tibor, musiken är som vanligt viktigast. Tycker inte du haft något riktigt bra sen Hässelbyloppet.. 😉
Annars är det som Björn säger, lägg på ca 1 min/km.
Men framför allt får du ju vänja kroppen.
Ismétlés a tudás anyja!
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 16:00Standardverket kring transportlöpning finns här: http://snorkfrokens.blogspot.se/2009/09/transportlopning-1-4.html
Läs också uppföljningsdelarna 2, 3 och 4, och gärna också kommentarerna till varje.
Själv försöker jag köra ett löppass om minimum 10 km p
Standardverket kring transportlöpning finns här: http://snorkfrokens.blogspot.se/2009/09/transportlopning-1-4.html
Läs också uppföljningsdelarna 2, 3 och 4, och gärna också kommentarerna till varje.
Själv försöker jag köra ett löppass om minimum 10 km p
Quote from Funbeat user on 25 October 2012, 19:43Det tuffa är nog som sagt inte att genomföra passen utan att få ut något av dem. Med ökad träningsmängd medför mer mat, mer sömn och vila. För att få ut något av insatsen.
Det tuffa är nog som sagt inte att genomföra passen utan att få ut något av dem. Med ökad träningsmängd medför mer mat, mer sömn och vila. För att få ut något av insatsen.