Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTrapezius - slappna av
You need to log in to create posts and topics.

12

När jag springer så får jag oftast ont i trapzius/kappmuskeln. Detta kommer sig naturligtvis av att jag "trycker" upp axlarna vid löpning. Har försökt att råda bot på problemet genom att försöka fokusera på att slappna av och inte knyta händerna men det f

I have been working with the same thing - it is worse during work days than when running at weekends. Do you think about stressful things while out running? Go through work problems in your head?

So far I find these things help:

1) write down a list o

Du kan testa följande: När du inte springer visualiserar du att du springer och att trapezius är avslappnad under tiden. Upprepa detta några gånger. Om det fungerar eller inte beror på hur mottaglig du är för självsuggestion.

Testa "spela piano" med fingrarna, fungerar avslappnande för överkroppen för mig.

Någon annan beskrev att han tänkte sig att han sprang med en fågelunge i lätt utsträckta händer.

Jag brukar i bland "flyga" sträck armarna ut åt sidorna eller göra några äppelplockarrörleser under det att jag springer.

Jazzhands!!! 😀

Först och främst så är det ju att springa med armarna löst hängande i 90 grader och utan att knyta händerna som gäller, MEN.. om det ändå inte känns avslappnat, eller du kommer på dig med att ha knutit händerna IGEN så...
...armarna uppåt

Tack för alla tips. Jag bröt foten förra hösten och hade inte detta problem tidigare. Kan vara så att jag spänner mig för jag vet att det fortfarande gör ont i foten om jag landar lite snett.

Ska ta och testa några av era knep. Igen stort tack.

Massa bra tips som jag oxå tar till mig för jag får ibland ont i axlarna i löpningen när jag kör triathlon :D.

Låter som en klockren analys Olof, att du spänt dig efter problemen med foten. Ännu ett exempel på att hela kroppen sitter ihop och ett ont i e

If ALL else fails. Se den här videon och när du känner dig spänd, gör som mannen gör. 🙂

OBS! Videon passar kanske inte för alla. Så nu har jag varnat er. 😉

Han gungar fortfarande antar jag :D.

12