Quote from Guest on 18 August 2012, 01:10Jag har anmält mig till "ITU World Triathlon Stockholm" motionklass för olympiska distansen.
Jag ser fram emot tävlingen men dilemmat är att detta gjordes nu en vecka före tävling och jag har ingen tidigare triathlonspecifik tränings eller tävlings erfare
Jag har anmält mig till "ITU World Triathlon Stockholm" motionklass för olympiska distansen.
Jag ser fram emot tävlingen men dilemmat är att detta gjordes nu en vecka före tävling och jag har ingen tidigare triathlonspecifik tränings eller tävlings erfare
Quote from Funbeat user on 18 August 2012, 01:20Jag brukar gå genom växlingarna i huvudet flera gånger. Kan du träna växlingar nån gång är det aldrig fel, då ser du hur du kan lägga fram prylarna på bästa sätt mm.
Jag brukar gå genom växlingarna i huvudet flera gånger. Kan du träna växlingar nån gång är det aldrig fel, då ser du hur du kan lägga fram prylarna på bästa sätt mm.
Quote from Funbeat user on 18 August 2012, 06:24Eftersom du kommer att få tiden delat upp i
Simning
Växling T1
Cykling
T2
LöpningKan du ser hur växling påverka din totalt tid.
Jag skulle förslag brick (cykel/löp) träning över sim/cykel träning.
Cykla 45-60min och sedan direkt efter springa 15-20m
Eftersom du kommer att få tiden delat upp i
Simning
Växling T1
Cykling
T2
Löpning
Kan du ser hur växling påverka din totalt tid.
Jag skulle förslag brick (cykel/löp) träning över sim/cykel träning.
Cykla 45-60min och sedan direkt efter springa 15-20m
Quote from Funbeat user on 18 August 2012, 08:09Jag anmälde mig med två veckor kvar, skillnaden är väl att jag inte är särskilt väl tränad i grenarna var för sig heller för tillfället. Det jag har gjort under veckan är att prova att simma en längre sträcka med våtdräkt i öppet vatten, vet inte vad du h
Jag anmälde mig med två veckor kvar, skillnaden är väl att jag inte är särskilt väl tränad i grenarna var för sig heller för tillfället. Det jag har gjort under veckan är att prova att simma en längre sträcka med våtdräkt i öppet vatten, vet inte vad du h
Quote from Funbeat user on 18 August 2012, 08:59Säger som Elin. Med så lite tid kvar är det just ingen större idé att träna annat än möjligen tekniska moment. Säger jag som har gjort exakt ett lopp tidigare. 🙂
Simning i öppet vatten är nog det moment som är mest annorlunda om man inte har gjort det
Säger som Elin. Med så lite tid kvar är det just ingen större idé att träna annat än möjligen tekniska moment. Säger jag som har gjort exakt ett lopp tidigare. 🙂
Simning i öppet vatten är nog det moment som är mest annorlunda om man inte har gjort det
Quote from Funbeat user on 18 August 2012, 09:13som nån tidigar sade. Få till ett brickpass för att känna på hur det känns att gå direkt från cykel till löpning. Det är en väldigt skum känsla och är man inte van så kan det vara störande.
Öva även på att kränga av våtdräkten snabbt, tar ingen energi a
som nån tidigar sade. Få till ett brickpass för att känna på hur det känns att gå direkt från cykel till löpning. Det är en väldigt skum känsla och är man inte van så kan det vara störande.
Öva även på att kränga av våtdräkten snabbt, tar ingen energi a
Quote from Funbeat user on 18 August 2012, 09:50Håller med alla andra om att öva växlingar och brickpass.
Brickpasset kan med fördel göras som ett multibrickpass d.v.s. kör många korta sträckor med cykel och löpning efter varandra. Syftet är att vänja kroppen vid att springa efter cykling. Kör cykling
Håller med alla andra om att öva växlingar och brickpass.
Brickpasset kan med fördel göras som ett multibrickpass d.v.s. kör många korta sträckor med cykel och löpning efter varandra. Syftet är att vänja kroppen vid att springa efter cykling. Kör cykling
Quote from Funbeat user on 18 August 2012, 11:56Har du inte möjlighet att provköra banan kan jag bjuda på mina reflektioner från dagens testkörning. http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=24077702 För mig är det som sagt mentalt viktigt att känna till lite hur bansträckningen ser ut.
Har du inte möjlighet att provköra banan kan jag bjuda på mina reflektioner från dagens testkörning. http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=24077702 För mig är det som sagt mentalt viktigt att känna till lite hur bansträckningen ser ut.
Quote from Funbeat user on 19 August 2012, 02:21Tack för era råd. Jag har kollat upp lite mer information idag samt testat att simma i våtdräkt i inomhusbassäng.
@Anders: Jag får prova växlingarna både praktiskt och desto fler gånger mentalt.
@Ryan: Jag kommer att lägga fokus på cykel/löp passet till
Tack för era råd. Jag har kollat upp lite mer information idag samt testat att simma i våtdräkt i inomhusbassäng.
@Anders: Jag får prova växlingarna både praktiskt och desto fler gånger mentalt.
@Ryan: Jag kommer att lägga fokus på cykel/löp passet till
Quote from Funbeat user on 19 August 2012, 09:37Jag kommer att springa med mina skor, men jag har inte skor som är anpassade för triathlon, så det går inte att på ett bra sätt få av/på med en hand. Förbättringspotential till ett annat år.
Jag kommer att springa med mina skor, men jag har inte skor som är anpassade för triathlon, så det går inte att på ett bra sätt få av/på med en hand. Förbättringspotential till ett annat år.