Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

JB, delvis är det ju draftingens fel. Om Alex är en aning bättre cyklist än Kim, så kan Kim lägga sig på rulle och vägra dra, och då kommer Alex inte kunna dra ifrån.

Alex kan vara den allra bästa cyklisten genom tiderna men kan ändå inte dra ifrån Kim s

Inte i det här fallet som JB pratade om. Brownlees är ju bästa cyklisterna och bästa löparna.

I det fallet du pratar om handlar det väl lite om taktik om vem som är starkare på löpningen eller om andraklungan kommer närmare om de inte Alex och Kim kan sa

Varken Kim elr Alex skulle kunna hålla min rulle om jag inte vill det (H)

Jag menar inte att cyklingen med drafting är en ren transportsträcka eller att det saknas spänningsmoment som det är nu. Det jag menar är att cyklingen skulle bli mer utslagsgivande utan drafting, och att det skulle hända mer i så måtto att det generellt

Cyklingen är mer utslagsgivande med drafting än vad simningen är utan drafting.

Fast det beror väl mycket på att simningen är så liten del tidsmässigt? Om du dessutom är duktig simmare och ligger en bit före resten av fältet när du kommer upp ur vattnet så har du större chans att hålla undan på cykeln om drafting inte är tillåtet.

Eller menar du att det vid tillåten drafting är viktigt att vara med i tätgruppen i simningen för att kunna vara med i tätklungan på cykel? Så är det ju förstås. Drafting skapar onekligen en annorlunda dynamik.

Precis, simningen blir viktigare då man inte får tappa klunga till cykeln. Utan drafting blir simningen bara en transportsträcka där man om man kommer upp en bit i eliten.

Frankrike har en GP-serie i triathlon, där eliten tävlar i klubbar över nationsgränserna. Tydligen mycket populärt och drar stora sponsorpengar. Någon som vet hur de får tävlingarna så attraktiva?

Gissar på - bra prispengar.