Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTriathlonskor
You need to log in to create posts and topics.

Köpte för ett tag sedan ny landsvägshoj. Försäljaren påstod att mina spinningskor inte skulle passa till pedalerna. De här:

http://www.maxpuls.se/product_info.php?products_id=1112

Han ville förstås sälja ytterligare ett par skor till mig. Men jag fick k

ja

Men, ursäkta att jag kanske inte fattar, ska pedalklossarna sitta på pedalerna eller på skorna? Jo, ja, det låter som att de ska sitta på pedalerna men... ähum... ska de det?

OCh hur i all sin dar sitter skorna i så fall i fästena? Nån som har någon sajt

Om du kollar på bilden på skorna ser du hål i sulan som du skruvar fast klossarna i. Det följer nog med någon slags instruktion till klossarna.

Jo, jag har tittat lite. Ingen instruktion till klossarna. Fick klossar och skruvar i en plastpåse.

Skruvar man fast klossarna i skorna? och sedan fäster detta i pedalerna? Är det lika lätt att sätta fast och ta loss som spinningskor?

Ja, som sagt, man skruvar fast klossarna i skorna :D. Ingen magi. En skruv i varje hål och bricka mellan skruvskallen och klossen.

Det är hyfsat lätt att få i foten. Jämför med en normal spinningcykel är det lite annorlunda eftersom det inte sitter någon

De där skorna är ganska slappa, typ som ett par badtofflor. Om det är den enda skon du ska köpa så skulle jag valt en annan.

Allright rasmus! Vilka skor ska man satsa på?

Jag tycker vanliga cykelskor, exempelvis märket SIDI är bra. Jag har också ett par äldre Shimano, men SIDI sitter tightare på foten.

Sen om man inte ska hoppa på cykeln barfota och få i fötterna i skorna när man är på cykeln, måste man inte ha "triathlo

Dvs man ska bla tänka på vilka distanser man planerar att köra. För IM är det inte lika bråttom vid T1 som vid sprint. Dvs tänker du köra korta distanser så överväg att köpa triathlon-skor och träna på att hoppa på cykeln barfota med skorna redan på pedal