Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTub vs Kanttråd?
You need to log in to create posts and topics.

Även om jag är helt blå rent praktiskt när det gäller triathlon, premiären blir inte förrän nästa år i Kalmar så hade jag tänkt investera i ett par Zipp hjul till cykeln. Frågan är dock, tub eller kanttråd? Kan inte säga att jag blivit nå klokare av att h

Jag säger tub - anledning: för att jag alltid kört med tub - anledning: de skäl du radade upp.

Som djupt troende i placeboeffekten måste jag säga tub.

Hur mycket snabbare är tub? O varför? Känns ju som att riktiga cyklister kör tub, o jag behöver motivera mig lite för att fundera på att byta ...

Jag har kört både och men har inte märkt någon skillnad när jag cyklar. Däremot vid punktering. Det går mycket snabbare att byta tub, men det kostar ganska mycket varje gång det pyser... 10x så mycket? Även på träning om du köra med samma hjul (vilket jag

Det är lättare att punka kanttråd.

Vad jag förstår är det numera ingen större skillnad i däckets funktion om man jämför de bästa kanttrådsdäcken med tubdäck.

Däremot är det stor skillnad i säkerheten.

Vid punktering kan ett kanttrådsdäck kränga av fälgen, medan en tubdäck normalt sitter

Hur många genomslagspunkor har du fått på tubdäck?

Varför rengör du fälgen?
Det behövs inte ifall det är jämnt o grusfritt på fälgen.

"you had me at placeboeffekten" (H:)

Hade förväntat mig fler kanttrådsförespråkare och fler skräckhistorier med typ lim i huvudrollen men ännu så länge känns tub som grejen för mig. Tack för input!