Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTub vs Kanttråd?
You need to log in to create posts and topics.

Hur mycket har du kört på tub kontra kanttråd?

Har inget med saken att göra. Mätningar har visat att bra tubdäck har större rullmotstånd än bra kanttrådsdäck, förutom när man använder hårt klister till tubisarna. Men då följer handhavandeproblem som jag är rätt säker på inte är så populära, som att ma

Känsla är svårt att mäta. Att ha en tub ihopvikt o surrad under sadeln eller till och med i ryggficka är inte särdeles besvärligt. Det har jag testat åtskilliga mil.

Klart att personlig erfarenhet har med saken att göra. Man kan väl inte trasha nåt helt som man aldrig testat?

Jag har precis köpt tub, kan inget om det, men ser fram emot att lära mig. Och testa sen! 🙂

1½ dygn? Jag brukar byta tub på kortare tid än att byta slang.

Jag tror att jag vill ha någon som begriper något (om tubhjul) som mekaniker.

Håller med David här, däckbyte är om något ett positivt argument för tub. Har du ett gammalt däck som reserv så är det redan klister på det och då handlar det om sekunder att byta det. Inga verktyg behövs och ingen risk för en klämd slang. Så på tävlig är

Tja, läser man inte korrekt så kan man väl inte begära att man ska svara vettigt.

Det jag skrev om tid att byta tub gällde hårt klister, som ska härda i ett antal timmar. Vilket i praktiken innebär att man antingen får ha jävligt gott om tid ute, eller h

Vad har klisterhärdningen med tubbyte under tävling att göra?
Byter du tubklister vid punka?
Har du överhuvudtaget testat att köra på tub?

En gång till då, för tröga skåningar...

Tubdäck har i tester av rullmotstånd visat sig vara sämre än kanttrådsdäck när normalt klister används. Endast om hårt klister (som måste härda) används har tubdäck en marginell fördel när det gäller rullmotstånd.

Så pass?
Vilket tubklister behöver inte härda?

Jag har aldrig kavlat av någon tub, har du?

Vissa kan säkert klanta till det mesta.

Om det handlar om pengar så är du i fel sport.

Tub är nere under 100 gram på de lättaste varianterna.

I triathlon så ha