Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonTub vs Kanttråd?
You need to log in to create posts and topics.

Ännu så länge har jag nog lagt på för mycket lim, och velat ta bort det innan jag lägger på nytt. Upplys mig gärna om detta är överkurs.

Det behövs inte så mycket och sedan blir det lättare att byta...

Tycker nog priset är grejen här. Är det tävlingshjul så tycker jag det är tub som gäller, snabbt att byta vid punka och lite annan "känsla". Och de "snabba" tempodäcken är tub idag. Men på träningshjulen kör jag kanttråd utan vidare, mest för att det är b

Om jag skulle välja så skulle jag ta ett par tub.

1. Tub är på sikt billigare. För ärligt så är det inte många slangar jag har lagat det tio senaste åren. Nej jag har satt dit en ny. Och så punkterar tuben inte lika ofta som kantråd, är min erfarenhet.

För mig är det "skräckbilderna" när Norm står vid sidan av vägen och skriker "HOW MUCH GLUE DID YOU PUT???!!" som fick mig att börja fundera över valet. Hans klassiska "ANOTHER FLEEET!!!" följt av vuxengråt vid punktering no.2 fick mig att riktigt börja t

Är det av samma anledning man kör med tränings-/tävlingshjul? Det är dyrt att punka finhjulen.

Jag tycker det är onödigt att köra med 20´-hjul på träning.

På tävling med följebil och färdiga utbyteshjul = kör på tub om du tror det hjälper.
I alla andra lägen = kör med kanttråd. Lägre rullmotstånd, billigare, säkrare (i synnerhet efter en punka som åtgärdas på vägen!). Inget klumpigt däck att släpa runt på,

Ohh som jag lider när jag släääääpar runt en snyggt ihopvikt tub. Har inte rullmotståndet att göra med däcket?

Rullmotståndet har i högsta grad med däcket att göra, vilket är ett skäl att undvika tubdäck. Moderna kanttrådsdäck är bättre än moderna tubdäck på den punkten. Undantaget om man klistrar däcket med hårt klister, men då är cykelturen slut när man punktera