Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Springa och tugga tuggummi känns som en lika annorlunda kombination som att äta frukost och gå på toa samtidigt...men alla är vi ju olika 😀

Jag bruckar använda tugummi alttid före löpning,men spottar det bort när börjar löpningen.Har provat det med löpning också men tycker att det bara ger andningen svårare och oregelbunden. Är också rädd att dra det på halssen.

Poängen i den där undersökningen jag länkade till ovan är att om man stimulerar hjärnans belöningssystem samtidigt som man närmar sig på gränsen av sin fysiska prestationsnivå så reducerar man impulserna till att hålla igen på ansträngningen.

Det är en t

Aj då....jag har nog inte tuggat ett tuggummi på 35 år....inte undra på att mina tider är som dom är.....ehe..????

Jag tuggar ibland tuggummi under kortare tävlingar (upp till en mil) där jag inte behöver dricka, just för att inte känna mig torr i munnen.

Ett av mina bästa minnen från från Midnattsloppet i Göteborg 2009 var när jag med ett par kilometer kvar tog ut t

Det kanske funkar, men för mig är det ungefär som att sjunga med tuggummi i munnen: NONO - NEJ!
Tag ett djupt andetag och så åker det ner i halsen ... Nu är jag inte helt konsekvent, för ett och annat som ska höja energin åker in i munnen när jag springe

Det finns flera studier som har visat att käkens läge påverkar prestationen i olika idrotter - framförallt styrkeidrotter vad jag vill minnas.

Klädföretaget Under Armour har en typ som de hävdar ökar prestationen, bl a använder flera golfare den.

htt

12