Quote from Guest on 19 May 2009, 10:07Är ute efter ett par nya skor men vad skall man välja i djungeln. Är ute efter att springa så fort som möjligt på längre distanser (halv-helmara).
Skall man ha tyngre skor till träning och lättare till tävling för att minska skaderisk etc eller vad är t
Är ute efter ett par nya skor men vad skall man välja i djungeln. Är ute efter att springa så fort som möjligt på längre distanser (halv-helmara).
Skall man ha tyngre skor till träning och lättare till tävling för att minska skaderisk etc eller vad är t
Quote from Funbeat user on 19 May 2009, 10:17Det beror ju helt på ditt steg skulle jag vilja säga. Har du ett tungt hälisättnings-steg så ska du nog köra uppbyggda-skor på träning och kan väl lyxa till med ett par lätta på träning. Har du framfotsisättning så kan du köra lätta på träning också. Själ
Det beror ju helt på ditt steg skulle jag vilja säga. Har du ett tungt hälisättnings-steg så ska du nog köra uppbyggda-skor på träning och kan väl lyxa till med ett par lätta på träning. Har du framfotsisättning så kan du köra lätta på träning också. Själ
Quote from Funbeat user on 19 May 2009, 10:22Vad räknas som lätta... vilken vikt/modell?
Vad räknas som lätta... vilken vikt/modell?
Quote from Funbeat user on 19 May 2009, 10:23.
.
Quote from Funbeat user on 19 May 2009, 10:42Jag har blivit rekommenderad att ha olika skor att växla mellan. "Vanliga" ibland och lätta ibland. Detta eftersom löpstegen blir olika beroende på vilka skor som används, vilket minskar nötandet och därmed skaderisken.
Jag har blivit rekommenderad att ha olika skor att växla mellan. "Vanliga" ibland och lätta ibland. Detta eftersom löpstegen blir olika beroende på vilka skor som används, vilket minskar nötandet och därmed skaderisken.
Quote from Funbeat user on 19 May 2009, 10:53Niklas: Jag tror inte du ska stirra dig blind på vikten. T.ex. Luna-racer har ju rätt låg vikt trots de är rätt uppbyggda. Under 200g räknas väl som racers men det finns även racers som går upp mot 250g.
Gå och fråga på din lokala löpskobutik och se om d
Niklas: Jag tror inte du ska stirra dig blind på vikten. T.ex. Luna-racer har ju rätt låg vikt trots de är rätt uppbyggda. Under 200g räknas väl som racers men det finns även racers som går upp mot 250g.
Gå och fråga på din lokala löpskobutik och se om d
Quote from Funbeat user on 25 May 2009, 23:35En fråga som kändes lite relaterad, hur ofta ska man byta löparskor för utomhusbruk?!
En fråga som kändes lite relaterad, hur ofta ska man byta löparskor för utomhusbruk?!
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 07:41Jag brukar byta efter ca 100 mil eller ett år - beroende på vad som kommer först! 😉 Om de inte går sönder eller så förstås. Det sägs att stötdämpningen blir sämre med milen och att sulan torkar med tiden (vilket också påverkar stötdämpningen).
Jag brukar byta efter ca 100 mil eller ett år - beroende på vad som kommer först! 😉 Om de inte går sönder eller så förstås. Det sägs att stötdämpningen blir sämre med milen och att sulan torkar med tiden (vilket också påverkar stötdämpningen).
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 11:20ja 100 mil är jag då inte uppe i iaf, men ett år har lugnt gått. Men de känns dumt att slänga ett par hela väl fungerande skor. Kan man kolla på något sätt om dem är dags att byta?! Jag gör så många olika sporter att just utelöparskorna inte slits så väld
ja 100 mil är jag då inte uppe i iaf, men ett år har lugnt gått. Men de känns dumt att slänga ett par hela väl fungerande skor. Kan man kolla på något sätt om dem är dags att byta?! Jag gör så många olika sporter att just utelöparskorna inte slits så väld
Quote from Funbeat user on 26 May 2009, 11:37Om skorna är helt fungerande, så finns ingen anledning att pensionera dem.
Om skorna är helt fungerande, så finns ingen anledning att pensionera dem.