Quote from Guest on 6 June 2010, 17:57blir jag en starkare cyklist av emellanåt ligga o trampa tungt,o då menar jag riktigt tungt,kadens 40-60 något sådant.man hör hela tiden om 90 kadensen men känner att jag vill prova något nytt,är det risk att man bara blir seg o tung?
blir jag en starkare cyklist av emellanåt ligga o trampa tungt,o då menar jag riktigt tungt,kadens 40-60 något sådant.man hör hela tiden om 90 kadensen men känner att jag vill prova något nytt,är det risk att man bara blir seg o tung?
Quote from Funbeat user on 6 June 2010, 18:07prova att satsa på samma fart uppför som på rakorna! kör lite fartträning! om du ska köra tungt håll minst 60 i kadens iaf!
prova att satsa på samma fart uppför som på rakorna! kör lite fartträning! om du ska köra tungt håll minst 60 i kadens iaf!
Quote from Funbeat user on 6 June 2010, 18:52Du blir inte en starkare cyklist genom att hålla låg kadens. Du risker bara att få skador i knäna. En kadens på 60 är alldeles för låg. Speciellt om det också går tungt.
Rådet om att hålla kadens 90-100, är bra och något du bör lära dig. I backar kan kad
Du blir inte en starkare cyklist genom att hålla låg kadens. Du risker bara att få skador i knäna. En kadens på 60 är alldeles för låg. Speciellt om det också går tungt.
Rådet om att hålla kadens 90-100, är bra och något du bör lära dig. I backar kan kad
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 08:38Marcus Ljungqvist tränar/tränade mycket med låg kadens och han var-hyfsat-snabb.
Marcus Ljungqvist tränar/tränade mycket med låg kadens och han var-hyfsat-snabb.
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 10:13Det pratas alltid om knäskador vid för låg kadens, någon som har en länk eller referens till beskrivning(ar) av vilka knäskador det blir (så man vet och kan känna igen symptomen)?
Det pratas alltid om knäskador vid för låg kadens, någon som har en länk eller referens till beskrivning(ar) av vilka knäskador det blir (så man vet och kan känna igen symptomen)?
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 11:56Jag tänar efter ett proffesionellt utformat träningsprogram och där ingår träning med låg kadens (ner till 40). T.ex. 4minuters-intervaller och igångdrag från tung växel. Sen om det är effektiv träning eller inte råder det väl säkert delade meningar om (p
Jag tänar efter ett proffesionellt utformat träningsprogram och där ingår träning med låg kadens (ner till 40). T.ex. 4minuters-intervaller och igångdrag från tung växel. Sen om det är effektiv träning eller inte råder det väl säkert delade meningar om (p
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 12:17tänkte väl mej det kanske lite som styrketräning för benen på cykeln,proffsen kör väl en del med tyngder på vintern,har för mej jag såg något om det på tv.Känns väl som om en mjuk rund tung rörelse på cykeln kanske inte är så farlig.Börjar bli ganska slim
tänkte väl mej det kanske lite som styrketräning för benen på cykeln,proffsen kör väl en del med tyngder på vintern,har för mej jag såg något om det på tv.Känns väl som om en mjuk rund tung rörelse på cykeln kanske inte är så farlig.Börjar bli ganska slim
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 15:20Ja, styrketräning görs med fördel på cykeln, i det periodiserade programmet.
Skillnaden är kanske att rutinerade Cyklister har justerat in klossar o sittställning?
Ja, styrketräning görs med fördel på cykeln, i det periodiserade programmet.
Skillnaden är kanske att rutinerade Cyklister har justerat in klossar o sittställning?
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 15:40Det vore konstigt om man inte kunde träna styrka genom att köra tyngre på cykeln? Sen omsätts nog inte detta omedelbart till snabbhet - ett drag med 50-60 i kadens är annorlunda mot trampet man håller med uthållighet.
Det vore konstigt om man inte kunde träna styrka genom att köra tyngre på cykeln? Sen omsätts nog inte detta omedelbart till snabbhet - ett drag med 50-60 i kadens är annorlunda mot trampet man håller med uthållighet.
Quote from Funbeat user on 7 June 2010, 15:49Nu P-E-R-I-O-D-I-S-E-R-A-R man träningen, och kör även med progression.
Nu P-E-R-I-O-D-I-S-E-R-A-R man träningen, och kör även med progression.