Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTungt!
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad gör man när allt bara känns tungt, tungt, TUNGT när det gäller löpning? Jag blir inte speciellt andfådd, men benen känns som bly och kroppen vill inte alls. Vad gör man?

Cykla nåt pass istället? eller ta en veckas vila.
Jag har ibland känt så - att benen inte pallar, sedan har jag haft uppehåll 1-2 veckor från träningen (oftast ofrivilligt pga resa eller sjukdom) och nästa pass känns som om jag hade vingar 🙂

Eller träna dig igenom mörkret och vet att det kommer ljusare dagar. Det brukar funka för mig. :=)
Det beror dock på varför det känns tungt.

Som andra har rekomenderat - Cykla en runda istället med hög kadens för att "röra" på benen och vila lite eller köra lugna pass. Cykling är faktiskt väldigt skönt efter ett löppass också, man får varva ner med benen samtidigt som man rör på benen. Kanske

Beroende på om du haft en tung träningsperiod eller inte. Om du har sprungit mycket så är det kanske helt enkelt så att du behöver vila. Annars brukar jag själv ta ett eller två pass med några kortare rundor, högre tempo och gärna ordentligt kuperat. Det

Benny - om benen känns som bly, hur kan du då köra ett ordentligt kuperat pass i högt tempo? (#)

Jag fick en samling kloka svar för något halvår sedan: http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1113922 .Kanske hittar du något som passar dig här.

Det har fortfarande inte lossnat för egen del. Sedan en vecka tillbaka har hoppet dock tänts en

-AT-
Hur? Det är väl bara att ge sig ut och köra på vilja. För mig brukar det släppa efteråt. Sen kanske min bakgrund som kampsportare satt sina spår i vad man utsätter sig för. 😉

jag brukar också kunna pressa mig men just när träningen är tung pga bly-ben så skulle jag ju inte ens ta mig levande igenom en kuperad slinga!

Tänk på de som inte kan springa pga skador eller andra hinder, tänk på vilken förmån du har som kan vara ute i naturen och träna. Vad mer motivation behövs ?

12