Quote from Guest on 16 March 2011, 15:39Helt ogenomtänkt gav jag mig ut på årets första kvalitetspass igår och gav mig på ett intervallpass på "tusingar".
Tryckte på "träningspass" på Garmin och där fanns det förprogramerat, 1000 m, 5 min vila så jag bara satte igång och sprang sex cykler, men
Helt ogenomtänkt gav jag mig ut på årets första kvalitetspass igår och gav mig på ett intervallpass på "tusingar".
Tryckte på "träningspass" på Garmin och där fanns det förprogramerat, 1000 m, 5 min vila så jag bara satte igång och sprang sex cykler, men
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 15:49Punkt 1 kan jag nog ha en lösning på, tror jag: Det fönster din Garmin visar är default-fönstret för intervallpass. Tryck på upp- eller ner-pilen för att växla till dina vanliga fönster. (Gäller i alla fall både 305 och 310.)
Vad punkt 2 beträffar, är de
Punkt 1 kan jag nog ha en lösning på, tror jag: Det fönster din Garmin visar är default-fönstret för intervallpass. Tryck på upp- eller ner-pilen för att växla till dina vanliga fönster. (Gäller i alla fall både 305 och 310.)
Vad punkt 2 beträffar, är de
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 15:58En generell regel är att vilan ska vara kortare än löptiden 😉
Tusingar är en väldigt bra form av kvalitetsträning. Som nybörjare kan du börja med 4 repetitioner med 2-3 minuters aktiv vila. Tempot ska i stort sett vara så högt som möjligt, förutsatt att
En generell regel är att vilan ska vara kortare än löptiden 😉
Tusingar är en väldigt bra form av kvalitetsträning. Som nybörjare kan du börja med 4 repetitioner med 2-3 minuters aktiv vila. Tempot ska i stort sett vara så högt som möjligt, förutsatt att
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 16:10Jag kör också just tusingar och har sneglat lite på www.marathon.se. I mitt fall har jag betydligt kortare vila. Förra året såg upplägget ut enligt följande.
v.1 5 rep. 45 sek. vila
v.2 6 rep. 45 sek. vila
v.3 7 rep. 45 sek. vila
v.4 5 rep. 30 sek. vila
Jag kör också just tusingar och har sneglat lite på http://www.marathon.se. I mitt fall har jag betydligt kortare vila. Förra året såg upplägget ut enligt följande.
v.1 5 rep. 45 sek. vila
v.2 6 rep. 45 sek. vila
v.3 7 rep. 45 sek. vila
v.4 5 rep. 30 sek. vila
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 18:37Jag har en gång testat att ställa in fartintervall. Men då garmins momentanhastighetsmätning är rätt dålig så klagade den mest hela tiden åt båda hållen och jag tyckte inte att det gav något alls. Möjligtvis med fotpod, men inte med gps-mätning.
Jag har en gång testat att ställa in fartintervall. Men då garmins momentanhastighetsmätning är rätt dålig så klagade den mest hela tiden åt båda hållen och jag tyckte inte att det gav något alls. Möjligtvis med fotpod, men inte med gps-mätning.
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 18:37Svårt att säga att det finns ett "best practice". Hur man tränar beror på vad man vill uppnå.
Om man gissar utifrån det du skriver skulle man lite förenklat kunna säga att när du tränar i 4:15/km så är det för dig vad som kallas vo2-maxträning.
När du tr
Svårt att säga att det finns ett "best practice". Hur man tränar beror på vad man vill uppnå.
Om man gissar utifrån det du skriver skulle man lite förenklat kunna säga att när du tränar i 4:15/km så är det för dig vad som kallas vo2-maxträning.
När du tr
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 21:27Anna: Kan man inte ställa in fart som snittfart på varvet? Då blir klockan ju mindre känslig och eftersom intervallerna (dvs varven) ofta är hyfsta korta blir ju snittfarten en god indikation på momentanfarten.
Anna: Kan man inte ställa in fart som snittfart på varvet? Då blir klockan ju mindre känslig och eftersom intervallerna (dvs varven) ofta är hyfsta korta blir ju snittfarten en god indikation på momentanfarten.
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 21:31Nä, det är momentanfarten man ställer in.
Jag brukar nöja mig med att tiden visas när 1km-intervallen är avklarad, det ger en indikation på hur snabbt jag ska satsa på nästa intervall och oftast stämmer det hyfsat +-5sek/km.
Nä, det är momentanfarten man ställer in.
Jag brukar nöja mig med att tiden visas när 1km-intervallen är avklarad, det ger en indikation på hur snabbt jag ska satsa på nästa intervall och oftast stämmer det hyfsat +-5sek/km.
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 21:32Man kan däremot välja att visa snittfarten under det senaste "varvet", vilket standard är 1km och gå på den. Den är mer stabil än momentanfarten som är ganska värdelös ifrån GPS:en.
Man kan däremot välja att visa snittfarten under det senaste "varvet", vilket standard är 1km och gå på den. Den är mer stabil än momentanfarten som är ganska värdelös ifrån GPS:en.
Quote from Funbeat user on 16 March 2011, 21:38Hmm, man kanske skulle pröva med 100m på varvet och kolla farten då? Vet inte ens om det går.
Annars kör jag på snittetappfarten. Det funkar hyfsat på kortare etapper.
Hmm, man kanske skulle pröva med 100m på varvet och kolla farten då? Vet inte ens om det går.
Annars kör jag på snittetappfarten. Det funkar hyfsat på kortare etapper.