Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTusingar
You need to log in to create posts and topics.

12

Det är risk för att intervallet blir för kort för att det ska vara meningsfullt. Räkningen startar om varje varv, så i början blir den osäker. Det är inte ett glidande medelvärde.

Här är länken till det jag hänvisade till: http://beta.marathon.se/traning/populart-satt-att-bli-battre

I mitt fall har jag nog ev. kört aningen för fort men jag tror samtidigt att min tid på GBG Varvet hade varit lite bättre om värmen hade uteblivit. So

När jag kör tusingar gör jag det med målet i en viss fartzon, och då är det den sammanlagda tiden som gäller. Dvs det gäller att snabbt lägga sig i rätt fartläge för att slippa varningarna, men sedan så är det bara om medelfarten är för hög eller för låg

Är inte detta egentligen en lite "farlig" funktion? Man vill ju hitta den rätta känslan i kroppen på en avslappnad perfekt löpning under hög ansträngning. Om man spänner sig blir farten lägre. Då larmar klockan felaktigt! Dessutom har man ju olika dagar -

En kommentar till din fråga 1)

En viktig sak när man löptränar är att kunna lära sig ”sätta farten”.
De som tränat ett antal år sätter ofta en tusing på 2-3 sekunder "alla dagar i veckan". Även en nybörjare kan efter ett par veckors intervallträning lä

Tack för alla dessa bra svar.

Det känns logiskt att mitt pass vara ett vo2 max pass. Kortare, aktivare vila och lägre fart i intervallerna ger annan träning. Det kanske är bra att växla mellan dessa.

Jag har ju fotpodd så där borde det funka att ställa

Kör jag intervaller med GPS brukar jag lägga autolap som svarar mot en viloperiod. Då blir det ett par avstämningspunkter under varje fartsegment för att kolla att man ligger rätt. Tex. 1200 tröskel / 400 vila - som ger en automagisk avstämning vid 400 oc

12