Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningtvätt av funktionskläder.
You need to log in to create posts and topics.

12

Införskaffade nyligen löparkläder och fick rådet att inte använda sköljmedel vid tvätt! - detta för att sköljmed. täpper igen de "porer" i tyget som gör att kläderna andas.

Bra att veta 🙂

Jag använder aldrig sköljmedel

men om jag skulle förfalla till att göra det

så är det ju bra att veta

Egentligen har jag inga kunskaper alls om vad sköljmedel är för nåt, eller vad det gör, men en amatörmässig gissning från en allmänt vetenskapligt intresserad kille är... att sköljmedel "smörjer" det plastaktiga material funktionskläder består av, och då

Wikipedia:
Sköljmedel är ett medel som mjukgör tvätten och vanligen även innehåller ett parfymämne.
Om man använder sköljmedel kan man få bort en del av den statiska elektricitet som uppstår i t.ex. satintyger. Å andra sidan innebär sköljmedelsanvändninge

Använd ättika ist för sköljmedel, då försvinner svettlukten som kan uppstå i funktionskläder även vid flitigt tvättande, mer i denna tråden:

http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=598649

Tackar för det!

Ättika funkar riktigt bra (t+)

Förbjud sköljmedel!

Dottern tvättar hos oss som hyra. Grönsåpa i burk å slagträd nere vid Tämnarån är det som gäller. Hehehehe.!?

Precis som du gissar Markus så sabbar sköljmedlet den vattenavstötande effekten.
Men givetvis är det inte så att man förstör nåt i plagget om man råkar ha med sköljmedel det är bara att tvätta en gång utan så ar det ok igen.

12