Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 18:15Fredrik ; Du är inte ensam.
Jag brukar tvätta kedjan och kassett med högtrycken. Sen får man smörja kedjan.Förutom kedjan är jag restrektiv med högtryckstvätten.
Fredrik ; Du är inte ensam.
Jag brukar tvätta kedjan och kassett med högtrycken. Sen får man smörja kedjan.
Förutom kedjan är jag restrektiv med högtryckstvätten.
Quote from Fredric Lagerström on 6 May 2010, 18:21Alltså: Om jag gör rent kedjan med avfettningsmedel (har faktiskt inte gjort det en enda gång i år, det har räckt med trasa) har jag hört att man även tar bort en skyddande "film" på kedjan. Stämmer det eller är det bara att olja in som vanligt?
Alltså: Om jag gör rent kedjan med avfettningsmedel (har faktiskt inte gjort det en enda gång i år, det har räckt med trasa) har jag hört att man även tar bort en skyddande "film" på kedjan. Stämmer det eller är det bara att olja in som vanligt?
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 18:44orginal smörjan håller säkert 100-200 mil på en kedja. Använder du avfettning på en ny kedja så tar du bort smörjningen.
Det är smörjan i länkarna som är intressant inte det som ligger utanpå ...
Använd trasa utan afettning
orginal smörjan håller säkert 100-200 mil på en kedja. Använder du avfettning på en ny kedja så tar du bort smörjningen.
Det är smörjan i länkarna som är intressant inte det som ligger utanpå ...
Använd trasa utan afettning
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 20:31Naturligtvis kan man tvätta med högtryck och avfettning om man är försiktig.
Men vilka risker är DU beredd att ta när det gäller tvätt av din cykel?
Spelar det någon roll om vev-, styr- eller hjullagren efter en tid skär ihop?
Om inte, häll på rikligt
Naturligtvis kan man tvätta med högtryck och avfettning om man är försiktig.
Men vilka risker är DU beredd att ta när det gäller tvätt av din cykel?
Spelar det någon roll om vev-, styr- eller hjullagren efter en tid skär ihop?
Om inte, häll på rikligt
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 20:43Som sagt, jag har gjort det under ca 20 år och för mig har det inte varit vad som gjort att jag behövt byta komponenter. Den enkelheten sådan tvättmetod medför har helt övervägt eventuella nackdelar.
Hade det inneburit en klar merkostnad och ett evigt mec
Som sagt, jag har gjort det under ca 20 år och för mig har det inte varit vad som gjort att jag behövt byta komponenter. Den enkelheten sådan tvättmetod medför har helt övervägt eventuella nackdelar.
Hade det inneburit en klar merkostnad och ett evigt mec
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 21:46Att det har fungerat för dig Fredrik, tror jag beror mer på att du är försiktig med hur och var använder högtryck, och var du använder avfettning.
Men anser du att det är omöjligt att förstöra ett lager med avfettning och högtryckstvätt?
Om du gör det,
Att det har fungerat för dig Fredrik, tror jag beror mer på att du är försiktig med hur och var använder högtryck, och var du använder avfettning.
Men anser du att det är omöjligt att förstöra ett lager med avfettning och högtryckstvätt?
Om du gör det,
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 21:47Varför skulle någon spruta ned hela cykeln?
Varför skulle någon spruta ned hela cykeln?
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 22:03Ingenting är omöjligt för en händig karl. Men det krävs mycket mer än vad många tror för att förstöra en cykel när man tvättar den.
Ingenting är omöjligt för en händig karl. Men det krävs mycket mer än vad många tror för att förstöra en cykel när man tvättar den.
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 22:10Jag är alldeles novis på det här, men jag föreställer mig att jag skulle behandla en mountainbike annorlunda än min racer. Det känns ju lite overkill att plocka fram högtryckstvätten för att få bort vägdammet från racern, men har man en mountainbike med f
Jag är alldeles novis på det här, men jag föreställer mig att jag skulle behandla en mountainbike annorlunda än min racer. Det känns ju lite overkill att plocka fram högtryckstvätten för att få bort vägdammet från racern, men har man en mountainbike med f
Quote from Fredric Lagerström on 6 May 2010, 22:10Men hur gör man att återsmörja nav í vevparti och hjul. Måste man lämna in cykeln för det?
Men hur gör man att återsmörja nav í vevparti och hjul. Måste man lämna in cykeln för det?