Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTvätta cykeln
You need to log in to create posts and topics.

Hur gör ni när ni har grisat ner cykeln? det det högtryckstvätt eller trasa och polera? några tips?

Efter en smutsig tur åker jag forbi OK och skölja cykeln med en hink vatten. Det mesta går bort. Ett bra och enkelt sätt att bli av med jord mm som skulle annars fastna på cykeln.

Från en som tvättar sällan och slarvigt:
Min MTB får några duschar med vattenkannan när den är lerig. Landsvägshojen tvättar jag av lite hastigt med varmt vatten och trasa eller svamp ibland. 5-56 på en trasa är bra att få bort oljestänk och sånt med.
Hög

Jo högtryckstvätten ska man passa sig för.
Har man en Aluram så kan man lösa skiten med 5:56 om det blivit riktigt ingrott.

Brukar använda bilshampoo + diskborste om cykeln är riktigt skitig. Det löser det mesta och ska vara snällare mot gummi och lager än vad diskmedel är. 🙂

Absolut INTE högtryckstvätt och diskmedel.

Vattenslang, med dushmunstycke
Hink med varmvatten och bilschampo.
Bilsvamp + diskborste
flaskborste, eller motsvarande borste för cykel
Trasa för att torka av efter
Kedjetvätt är inte fel

Tvätta två omgångar s

Va?? Vad är det för fel på hederligt diskmedel? Sist gick det åt en 1/4 flaska för å få nån ordning på kasset o kedja!! Nu är jag stolt ägare till en nyputsat MTB men skinande kedja o kasset (liiite överdrivet)!

Diskmedel innehåller ämnen som torkar ut lacken.
Diskmedel är extremt fettlösande, vilket inte behövs när vi tvättar cykeln eller bilen heller.

Kedja -> kedjetvätt med avfettning
Kasset -> tandborste + avfettning + trasor
Framdrev -> tandborste + avfettn

Eh, vad är skillnaden mellan "extremt fettlösande" och avfettning? För mig låter det som samma sak... ???

Håller med Linus,

Men jag är otroligt nyfiken då jag förmodligen har gjort alla fel man kan göra tidigare och skulle uppskatta information från dem med mer kunskap om skillnaderna.
Jag har bland annat blivit rekommenderad vanlig avfettning av en cykelhad