Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTvätta cykeln
You need to log in to create posts and topics.

Måste bara säga att man blir grymt impoeran av all kunskap som man springer på i detta forum.
Det dyker upp semi-proffesorer från alla möjliga håll.

Tro nu inte att jag rackar ner eller är sarkastisk, tvärt om.

Hej
Det bästa som jag hittat (och som jag fått tips om) när det gäller att göra rent tex en kedja är diesel. Det löser smuts, gör rent och torkar inte ut. Dieseln är ganska fet. Ok, det luktar lite och känns lite konstig mot hud, jag har köpt engångsplast

Instämmer diesel är faktiskt helt grymt, men aj så miljö ovänligt det känns (återanvände, filtrerade och höll på). Jag har även provat rapsolja löser rätt bra men det blir kladdigt och jävligt. Har även funderat på att köpa en fritös och langa ner kedjorn

Optimalt vore någon slags supertunn olja som är snäll och billig samt går att köpa på ica maxi.

Jo, det är inte bara att hälla ut dieselresterna, men det finns återvinningsstationer som tar emot miljöfarligt avfall här i Eskilstuna.

Diskmedel innehåller tensider, salt.. som inte är bra för lacken. Lacken mister sin glans. Vaxet går bort. Korrosion/frätning på skruvar osv.
http://www.lahega.se/lhdisplaysubject.asp?id=1018&status=20&block=17

Jag tvättar med bilschampo. Helvaxar ramen

Härligt med pedagogiska instruktioner.

Tack

Använd inte avfettning till kedjan, dyrt & torkar ut kedjan. Vanlig diesel gör lika rent och är betydligt billigare samt lite fetare i sig själv, se bara till att den avdunstat innan ny olja läggs på. Och så förstås, allt sånt här skall till miljöåtervinn

här finns mycket matnyttigt för hur man ska göra rent cykeln. jag tror att jag ska tvätta min grundligt på lördag eller söndag. tror jag använder diesel, billigt och bra verkar det som =) låter man bara kedjan ligga i dieselbad några minuter och sen vänta

Jag använder kedjerengörare med borstar som man klämmer fast runt kedjan och sen drar den runt bakåt med vevaramarna. finns att köpa för ca en hundring på välsorterade cykelaffärer. Om du har en kedja med kedjelås kan du med fördel ta av den och lägga den