Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTvätta cykeln
You need to log in to create posts and topics.

Håkan Fällman skrev:
> Använd inte avfettning till kedjan, dyrt & torkar ut kedjan.
> Vanlig diesel gör lika rent och är betydligt billigare samt lite fetare i sig själv

Att diesel både rengör och smörjer är en gammal historia.

Jag hade för flera år se

En som inte vet

Hur ofta gör man ren kedjan..... hur många ggr per år gör ni det?

Påverkar det hur ofta man behöver byta kassetten?!?

---------------------------------

Hitta detta på web:ebn dvs., var 90 mil
http://tnt.happymtb.org/oldserver/mekguid

Och nästa fråga: är kedjetvättarna engångsprylar eller "laddar" man om dem på något sätt?

okej då ändrar jag mig och kommer inte att använda diesel när jag tvättar cykeln. man kan väl köpa avfettning på statoil?

var köper man teflonolja? va någon som skrev att man skulle ha på det dagen efter?

Linus: Man laddar om kedjetvätten genom att fylla den med rengöringsvätska. En del av den vätskan följer med kedjan ut och stänker ner omgivningen, därför är tidningar bra. Det som blir kvar är svart som sot men kan återanvändas om man låter partiklarna s

ok, tack. Låter då som om en kedjetvätt är något att testa. Verkar smidigt.

Hej igen, trevlig tråd (H)

Håller med HåkanC, använd inte disel, avfettning är det som gör jobbet på rätt nivå, dock bra att använda tunna skyddshanskar. (Tvätta sedan händerna i diskmedel, och smörj in dem.)

(t+) Kedjetvätt, är ett måste för en san cyk

Vad har ni emot Diesel, jag vet massor med bilar som bara går på det, dom skulle inte ens starta på avfettning(hv)

jag har köpt nåt kit från finish line. tre olika produkter men jag förstår inte riktigt vad dom ska användas till. EcoTech, Lubricant och protectant. någon som kan hjälpa mig hur jag ska använda dessa produker?

Låter som de är till växelhandtagen. Växelhantagen som både är plast, lättmetall, vire. Har ett kitt, tror det står Echoline på den. Smörjmedlet, är vit och trögflytande gegga för plast.