Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelTvätta cykeln
You need to log in to create posts and topics.

Tänk på att diskmedel är det enda tvål som tillåts ha en hög kvantitet av fosfat = dålig för miljö.
Med andra ord är diskmedel alldeles för bra för att göra något annat än att diska.

Min sambo har haft egen cykelbutik i sju år, och jobbat inom cykelbranchen i tio år. Han tvättar sin cykel med diskmedel... (Men han sålde såklart avfettning i butiken) Marknadsföring, någon??

"Med andra ord är diskmedel alldeles för bra för att göra något annat än att diska".

Roberto, självklart vill jag ju ha det bästa till cykeln så diskmedel låter ju alldelens utmärkt i sådana fall. Hur är det sedan med avfettningsmedel, är de mer miljövän

Men.. om man använder avfettning så får väl inte det spolas ner i avloppet va?? Det ska vara sånt där avlopp som på macken.. eller nåt sånt!

Linus, diskmedel har mycke fosfat för att den ska döda bakterier som du inte ska få in i magen..du slicker inte din cykel, vad 😀

Ju, det är inte säkert att avfettningsmedel är mer miljövanligt men lagen tillåter inte samma hög nivå av fosfat så något s

Vi snackar handdiskmedel här. Fosfat används som komplexbildare, inte bakteriedödare, i maskindiskmedel, för att binda partiklar för att göra dem lättare att skölja bort.
Bra Miljöval-märkta handdiskmedel innehåller inte fosfater, troligen inte andra han

Hmm, undrar hur miljö(o)vänligt Yes är, för det är det enda diskmedel jag upptäckt klarar av att ta bort olja och smuts ordentligt... verkar inte så i alla fall om man kikar på Naturskyddsföreningens lista ( http://www.snf.se/bmv/bmv-register/diskmedel.cf

Innehållsförteckning finns här:
http://www.scienceinthebox.com/cgi-bin/info-pg/showproduct.pl?lang=sv_SE&id=1096-2

Redigering: Ett par av ingredienserna är "moderately toxic", vilket nog förklarar varför det inte är bra miljöval. Håller med om att Yes är

*ha ha* Silva - jag gillar dina frågor.... 🙂

Vet du...här hemma har grabbarna i klubben fixat ett avfettningsbad för å tvätta kedjor och kassetter - skitbra måste jag säga... Åsså har de fixat så vi har lock på grejerna så man slipper bli helt snurrig a

*niger* TAck Annika!!
Men va enkelt med en klubblokal å ett gäng grabbar som kan tipsa o hjälpa till! 🙂