Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningTvättning av löparskor!
You need to log in to create posts and topics.

Nja jag tänkte inte att jag vill tvätta dom pga lukt utan mer för att dom blir skitna.
Men jag tror jag hoppar det där med tvättmaskinen eftersom jag inte har några tygskor för 39 kr från Åhléns 😉 .
Men tack för alla svar...!

Jag lägger skorna i en plastpåse och lägger dem i frysen ett dygn. Kylan dödar de flesta bakterierna som skapar lukten i skorna. Stötdämpningen är opåverkad. Någon gång i månaden blir det väl en vända in i frysen.

Det där med frysen lät som en tuff id´e. Ska testa det över natten nån gång i helgen

I frysen dör inte bakterier se går bara ner i dvala har jag för mig

Men man hänger ju ut sängkläder i kylan för att de ska dö..

Hur som helst ger de upp i en månad cirkus. Om de sedan dör eller "vilar" är oviktigt.

Om nu bakterier inte dör i minusgrader, varför rekomenderar livsmedelsverket att man fryser laxen innan man gör sushi?

Man kan skölja dem i ättiksbad också: häll upp ljummet vatten i en hink och häll i ättikssprit, låt skorna bada en stund, ta upp och torka. Skonsamt för stötdämpningen, tar bort svettlukt (men dock inte smuts, så så himla rena blir de ju inte).

Det är inte så mkt bakterier som dör som "smådjur", diverse dynt etc och loppor och löss. Läste i en bok om farsoter att pesten inte alls drabbade norra Sverige, lössen frös ihjäl när folk vädrade kläderna ... 🙂

Självklart Lingling.. NÅN fördel ska väl norrlänningarna ha! 🙂

Lössen fryser ihjäl på tre dar under kroppstemperatur har jag för mig.