Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUnderbensträning
You need to log in to create posts and topics.

Hej!

Efter att jag hittade en diskussion om trasiga vader här på forumet, där man bland annat talade om idiotin i att försöka ändra sitt löpsteg utan att träna underbenen innan, undrar jag är det någon som har bra övningar att bjuda på.

Är heelstriker a

Tobbe, springer du helt på framfoten lär du nog få hålla på ett tag, det där gav mej också grym träningsvärk första rundorna efter jag bytte löpsteg.
Vad du vill göra är att använda HELA foten. Hälen ska också vara med, du ska bara inte landa på den. Har

Om du ska träna vaderna separat så är excentriska tåhävningar en bra idé. Jag tänker inte beskriva dem här eftersom andra gör det bättre än jag och en sökning ger mer detaljer än jag orkar skriva för tillfället. 😉 Annars är det precis som Peter säger, de

För att precisera lite..

Jag springer inte enbart på framfoten, min tanke har varit att gå från att vara utpräglad heelstriker till att sätta i foten mer mitt på/fram på foten. Skulle säga att jag landar 2/3 fram från hälen räknat. Så det är på intet vis

Inte bara med böjt knä. Hittade en pdf som beskriver det hela: http://www.skane.se/upload/Webbplatser/Hassleholm/nya%20h%C3%A4ssleholm/dokument/halsena_061127.pdf Den snackar ju mest om hälseneproblem men vad jag har förstått så är det mesta på underbenet

1 x Max vadhävningar (det är viktigast att repsen ökar, men lägg undan för undan på mer vikt i små portioner).

2 x 40 omvända vadhävningar (i.e. "tålyft" med hälen uppe på en upphöjning, även här succ. mer vikt).

Balansbräda (ger mer än man kan tro).

Ta av dig skorna och gå barfota.
Sätt i hälen så sträcker du ut underbenet.

Gäller tydligen ej alla, men mig passar det utmärkt.

Sittande tåhävningar i maskin brukar vara en bra övning för soleus också, så den kan du ju komplettera med också.

Tobbe, du verkar ju ha rätt steg i alla fall, vila i så fall bort träningsvärken med korta lugna pass en period.

@Anders:
Förlåt om jag är lite trög... men

"1 x Max vadhävningar (det är viktigast att repsen ökar, men lägg undan för undan på mer vikt i små portioner). "
...menar du att jag ska göra max antal reps av "vanliga" tåhävningar, typ stå med tårna i trappan