Quote from Guest on 17 July 2010, 18:53Jag har idag använt min vätskeblåsa för första gången och undrar genast hur man ska hålla den fräsch. Själva vattenblåsan är helt öppen upptill, som en påse, och försluts med en slags klämma, så den kan jag ju diska ur med en trasa, alternativt bara hänga
Jag har idag använt min vätskeblåsa för första gången och undrar genast hur man ska hålla den fräsch. Själva vattenblåsan är helt öppen upptill, som en påse, och försluts med en slags klämma, så den kan jag ju diska ur med en trasa, alternativt bara hänga
Quote from Funbeat user on 17 July 2010, 19:03Jag lossar munstycket från slangen och gör rent munstycket separat.
Sedan sköljer jag blåsan och slangen med varm vatten genom att hänga upp blåsan så vattnet passerar slangen.
Sedan håller jag i diskmedel i blåsan och upprepar ovanstående till medlet ä
Jag lossar munstycket från slangen och gör rent munstycket separat.
Sedan sköljer jag blåsan och slangen med varm vatten genom att hänga upp blåsan så vattnet passerar slangen.
Sedan håller jag i diskmedel i blåsan och upprepar ovanstående till medlet ä
Quote from Funbeat user on 17 July 2010, 21:25Jag har haft min blåsa i ungefär 1½ år och rengjort den en gång och det för att den inte blivit använd på ett tag. Det hade flyttat in lite mögel. Spolade rent med varmt vatten.
Vanligtvis behöver du inte rengöra, så länge blåsan används kontinuerligt. J
Jag har haft min blåsa i ungefär 1½ år och rengjort den en gång och det för att den inte blivit använd på ett tag. Det hade flyttat in lite mögel. Spolade rent med varmt vatten.
Vanligtvis behöver du inte rengöra, så länge blåsan används kontinuerligt. J
Quote from Funbeat user on 17 July 2010, 21:37Jag sköljer ur blåsan med vatten efter användning och hänger upp den så att all fukt kan komma ut. Slang och munstycke sköljs också igenom, försöker vara lite noga vid munstycket och gno lite men jag har blivit mindre och mindre noga med att plocka isär d
Jag sköljer ur blåsan med vatten efter användning och hänger upp den så att all fukt kan komma ut. Slang och munstycke sköljs också igenom, försöker vara lite noga vid munstycket och gno lite men jag har blivit mindre och mindre noga med att plocka isär d
Quote from Funbeat user on 17 July 2010, 21:40Någon som har provat Ättika eller Citron?
Har sett tips om det.
Någon som har provat Ättika eller Citron?
Har sett tips om det.
Quote from ellen olsson on 17 July 2010, 21:41Jag sköljer ur dem - jag har 3 olika varianter - ordentligt mellan gångerna. Efter längre "uppehåll" brukar jag desinficera med Jodopax och diska. Jag har köpt en speciell torkställningsmojäng men den brukar jag aldrig orka använda...
Jag sköljer ur dem - jag har 3 olika varianter - ordentligt mellan gångerna. Efter längre "uppehåll" brukar jag desinficera med Jodopax och diska. Jag har köpt en speciell torkställningsmojäng men den brukar jag aldrig orka använda...
Quote from Funbeat user on 17 July 2010, 21:42Vad har du i din vätskeblåsa egentligen?! Tror inte man behöver någon form av alkaliskt rengöringsmedel (inklusive citron/ättika) sålänge det är vatten.
Om det är bakterier man vill få bort skall man nog rengöra med propert medel i så fall.
Vad har du i din vätskeblåsa egentligen?! Tror inte man behöver någon form av alkaliskt rengöringsmedel (inklusive citron/ättika) sålänge det är vatten.
Om det är bakterier man vill få bort skall man nog rengöra med propert medel i så fall.
Quote from ellen olsson on 17 July 2010, 21:45Jodopax - den aktiva ingrediensen är Jod - är ett utmärkt medel för att få bort (läs:döda) bakterier.
Jodopax - den aktiva ingrediensen är Jod - är ett utmärkt medel för att få bort (läs:döda) bakterier.
Quote from Fredrik Närenfors on 17 July 2010, 22:06Som Stefan säger. Finns ingen anledning att hålla på att rengöra en blåsa så länge man bara har vatten i den. Undantaget om den varit oanvänd länge.
Som Stefan säger. Finns ingen anledning att hålla på att rengöra en blåsa så länge man bara har vatten i den. Undantaget om den varit oanvänd länge.
Quote from Funbeat user on 17 July 2010, 22:30Instämmer med Stefan och Per.
Fyller blåsan med bara vatten, sköljer med bara vatten. Munstycket får sig en omgång med diskborsten ibland.
Instämmer med Stefan och Per.
Fyller blåsan med bara vatten, sköljer med bara vatten. Munstycket får sig en omgång med diskborsten ibland.