Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningUnderhållning av vätskeblåsa
You need to log in to create posts and topics.

Tack för alla svar! Då koncentrerar jag eventuell rengöring till munstycket - och kör Elins variant om det inte räcker till!

Min första ryggsäcksblåsa (en OMM) fyllde jag med Isostar. Efter en tuff ultra hängde jag upp den i garaget för torkning och glömde bort den där. Två veckor senare undrade jag vad det var för en grön kudde jag hade gömt undan. Den såg visserligen mjuk och

Sköljer ur med vatten. Lufttorkar.

Jag tror att det skadar mer att försöka torka blåsan. Tillgången till syre uppmuntrar bakteriehärd. Skölj och låt vara - det är mitt tips.

Jag lät min ligga och lufttorka i sju år och plockade fram den till vättern i år. Sköljde ur med vatten och fyllde på. Inga problem alls. Kan tillägga att jag aldrig haft något annat än vatten i den.

Stefan: Plast är inte "syretätt", och du har knappast vakuum i din vätskeblåsa så jag tror då mera på att minska vattenmängden genom torkning)

Det gjordes laboratorietester för några år sen angående hur fräscha våra vattenflaskor är som vi dricker ur. Ur flaskorna dracks bara vatten och oavsett ifall du sköljde ur flaskan efter varje användning och sen lät den lufttorka så bildades otroliga mäng

"Tillgången till syre uppmuntrar bakteriehärd."

Man brukar dela upp baktierier bland annat i grupper som trivs i syrerik vs. syrefattig miljö. Man får alltså bestämma sig för vilken sorts bakterie man vill ha innan man tar ställning till huruvida man ska

Jag läste någonstans tipset om att köra plastflaska i micron. Skulle döda en hel del bakterier. Flaskan tom, men ett glas vatten utanför så inte micron storknar.

Borde funka på plastblåsor också.

Är det någon som har blivit sjuk av att dricka ur sin vätskeblåsa/vattenflaska? Så länge det inte luktar eller smakar illa så kommer jag inte göra något mer än att skölja med vatten och lufttorka.