Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

12

Sitter här 2 dagar efter ett genomfört Göteborgsvarv och funderar på varför jag inte når mina uppsatta tidsmål på tävling.

Är motionslöpare med ca 3 pass/vecka sedan 3 år tillbaka. Sprungit totalt 10 tävlingar under perioden och tycker jag har bra koll p

Att pulsen SJUNKER under andra halvan av loppet är ju ett tecken på att du är på rätt spår med din teori. Jag känner många som har problem med motivationen när det väl handlar om tävling. Frågan att ställa sig är: varför vill jag egentligen springa på en

Tack för svaret Johan, jag tänker i samma banor som du skriver.

Analyserade förra årets Göteborgsvarv och kom fram till att jag upplevde Hisingssidan, 6-14k, som mest slitsam. Har därför försökt träna just den geografiska sträckningen några gånger. Men d

"Pulsen låg på ca 90% av HRmax första 9, sedan ca 80% resten av loppet."

Där har du svaret. Du springer över din förmåga.

Min bedömning är att ditt optimala, jämna tempo ger samma puls, men tvärtom 🙂
Alltså 80% i början och succesivt stegrande till 90

Ovanstående talare har också absolut en poäng. Själv ligger jag visserligen också på närmare 90% första halvan och nära 95 andra men det är väldigt individuellt hur pulsen fluktuerar. Att gå ut lite långsammare kan vara en ytterligare idé men om du känner

tror också att du öppnar på tok för hårt för din kapacitet. På halvmaran vill inte jag känna en tendens till att vara trött före 12-13 km. fram till dessa ska benen vara fräscha andningen lugn och kontrollerat. Känner man sig pigg här kan man försöka sig

Jag tror att du är för dåligt uthållighetstränad. Du har bara ett enda pass över 15 km inför Varvet.

Det är lätt att man drar på lite väl mycket till en början (oavsett distans) eftersom man med adrenalinpåslag är oslagbar och känner sig pigg. För mig har det viktiga varit att ha fångat upp de här impulserna och att iaf inom 2-3 km ha kommit in i det tem

Jag kan nog tycka att det är lite anmärkningvärt att första 5 km går snabbare än nästkomman 5 km på Hisingen. Just 5 till 10 km brukar alltid vara mitt snabbaste 5 km-block. Så samma tid vid 10 km men en långsammare notering vid 5 km kan nog hjälpa.

Se

Tusen tack för all synpunkter.

Johan,
jag hade planerat att ligga som du. Har gjort laktattester tidigare (vet att det är färskvara) och vet med mig att jag brukar ha min anaeroba tröskel kring 95%, jag vet hur det känns o springa med stumma ben och det

12